Skip to content
https://get.wise.se/hubfs/pexels-fauxels-3182759%20(1).jpg

3 tips för att rekrytera talanger

Nu råder kandidaternas marknad och den digitala utvecklingen har kommit långt. Det ställer helt nya krav på hur vi attraherar kompetens. Halva arbetsmarknaden är redan befolkad av dem vi kallar Millennials och de är den mest utbildade generationen hittills – digital natives fulla av talang. De har växt upp med internet, smart phones, sociala medier och är värderingsstyrda. Här delar vi med oss av tre tips för att rekrytera talanger.
Blogg

Vad är viktigt att tänka på för att rekrytera talanger?

Att kommunicera och leva efter en stark företagskultur är absolut viktigast för att attrahera framtidens talanger. De som lyckas med sitt Employer Branding-arbete och förmår att göra sina medarbetare till ambassadörer och rekryterare är morgondagens vinnare på arbetsmarknaden. Många kandidater har idag bra koll på vilka företag som tar hand om sina anställda och vilka som är mindre attraktiva att jobba för. I USA och stora delar av Europa har arbetsmarknadens motsvarighet till Tripadvisor, Glassdoor, haft stor genomslagskraft. Där betygsätts arbetsgivare utifrån en rad olika kriterier och få söker ett jobb utan att ha besökt glassdoor.com.

Talanger utvärderar arbetsgivare

I Sverige finns en motsvarighet i careereye.se som snabbt växer. Undersökningar visar att omdömen och rekommendationer är en avgörande faktor vid val av arbetsgivare. Många googlar idag på ett företag innan de söker ett jobb där. Vad vill du att de hittar först – en tråd på Flashback eller ett gott omdöme på Careereye?

Den som söker jobb idag har massor av olika möjligheter att hitta information om lediga jobb och arbetsplatser de är intresserade av – företagens och rekryteringsföretagens hemsidor, breda som nischade jobbportaler, LinkedIn, Facebook, Twitter, Youtube, listan kan göras lång. Det gäller att synas – synas mot rätt målgrupp och synas på rätt sätt.

Låga trösklar för att anställa talanger

Idag föredrar många att söka jobb via mobilen. Om dessa potentiella kandidater inte har möjlighet att snabbt göra research om en arbetsgivare eller slutföra en ansökan med endast ett fåtal klick är det sannolikt man tappar dem. De mest eftertraktade talangerna har heller inte tid för krångliga ansökningsprocesser eller att skriva CV:n eller personliga brev. Det måste vara enkelt och roligt att söka jobb idag!

Så hur gör man då för att attrahera och rekrytera framtidens talanger?

För att attrahera och rekrytera framtidens talanger krävs engagemang och kunskap om målgruppen. Här är våra tre bästa tips som kommer att ge ditt företag ett bra försprång.

1. Bygg ett starkt arbetsgivarvarumärke och skryt om det

Ta hand om de anställda och gör dem till ambassadörer och rekryterare. Bygg en stark social närvaro genom engagemang, konversationer och ge värde till nuvarande och framtida följare genom att dela med er av intressant och engagerande material. Ge dem en inre bild av företaget genom dina anställda, låt dem berätta om era värderingar, visioner och varför det är fantastiskt att jobba just hos er. Visa er kultur genom ögonen på era ambassadörer, visualisera med hjälp av ljud och bild, förmedla en känsla av hur det är att arbeta hos er. Börja med att tydliggöra ert Employer Value Proposition.

2. Välj rätt kanaler

Även verktygen för att mäta och följa upp våra investeringar har utvecklats och det öppnar upp för nya och smarta vägar till kandidaterna. Istället för att lägga ut en rekryteringsannons och hoppas att målgruppen hittar den kan man nu sända ett budskap till målgruppen. Tänk noga igenom vilken er målgrupp är, hur målgruppens beteende ser ut och vart man hittar dem samt vilket budskap och format som fångar dem. Dagens teknik möjliggör att man på ett kostnadseffektivt sätt kan ändra sitt budskap flera gånger om i det fall man upplever att det inte når fram. En bra metod för att engagera kandidatmålgruppen är att arbeta med inbound recruitment.

3. Gör det lätt att söka

Att ha en mobilanpassad ansökningslösningsprocess är ett måste idag. Gör det enkelt och roligt för kandidaterna att söka jobb. Gör det möjligt för dem att söka jobb med sina mobiler utan för många klick, gör det möjligt för dem att söka med sin LinkedIn-profil och möjliggör för kandidaterna att svara enkelt på relevanta frågor för vidare urval.