Kompetensförsörjning

Lyckas med förändringsledning – 4 tips

förändringsledning

Nyligen höll Wise Professionals ett webinar om Talent Management, förändringsledning och kandidatupplevelse tillsammans med Siri Wikander (Director of People Growth på Scandic Hotels) och Åsa Daxberg (Head of Talent Attraction på ICA Gruppen). Ni var många som lyssnade och ställde bra frågor så i detta blogginlägg sammanfattar vi ett par main takeaways samt förtydligar Siris och Åsas svar:

Förändringsledning är ofta något som berör många och kräver både tålamod och en tydlig plan framåt. Många gånger handlar det om att förändra mänskliga beteenden vilket förstås är mer komplext än att skriva in siffror i ett dataprogram och trycka enter. 1+1 blir inte alltid 2 när det handlar om människor, det kan bli både -1 eller 3 när resultatet kommer ut.

  • Det behövs resurser, finansiering och beslut för att komma framåt i en förändringsprocess. Det underlättar förstås om förändringen redan är förankrad men ofta är det just HR som får uppdraget att driva arbetet när det är dags att gå utanför ledningsgruppen.
  • Extra viktigt är det därför att samarbeta över gränserna. Detta är inget nytt men ett konkret tips är att mätas på gemensamma KPIer. Istället för att HR, marknad/kommunikation och försäljning alla har olika mål går det att ta fram ett par gemensamma som alla kan bidra till.
  • Lägg din energi på medarbetare som faktiskt vill vara med på resan istället för tvärtom. Det är lätt att fastna på det negativa men varför bli dränerad när du kan välja att fokusera på det som faktiskt gör att processen går framåt (och ger dig energi).

När det kommer till KPIer är både Åsa och Siri överens om att inte mäta bara för mätandets skull, det handlar om att göra något av resultatet! (läs vårt blogginlägg om mätning här) Ett fåtal konkreta KPIer är med andra ord att föredra och här är ett par exempel:

  • Av alla människor som ditt varumärke når ut till, hur många väljer att faktiskt söka jobb/köpa/engagera sig i din organisation? Med bra verktyg går konvertering att följa i realtid så att utvärdering av exempelvis sociala kanaler, målgrupp, organisk och köpt trafik kan ske löpande och justeras vid behov.
  • Engagemang och räckvidd. Börja med att initiera möten med andra avdelningar internt. Sätt en plan för vad som t.ex ska publiceras framåt och bestäm konkreta mål. Följ upp veckovis eller månadsvis om planen håller eller behöver revideras. Gör mer av det som fungerat bra, sluta med det som inte gav önskvärt resultat.

Under webinaret pratade Siri om en social digital lärplattform som just nu implementeras på Scandic Hotels. Plattformen heter Fuse och eftersom intresset är så stort kommer Scandic att bjuda in till en frukost i maj för att prata mer om detta. Om du är intresserad går det bra att maila direkt till Siri så får du en inbjudan.

Stort tack för all feedback och att ni är så engagerade!

Vill du se hela webinaret går det att kika på filmen här (öppnas upp i nytt fönster)!

Mer läsning från kunskapsbanken