Skip to content
https://get.wise.se/hubfs/waldemar-brandt-kt0QS0FPyCc-unsplash.jpg

7 tips till en bättre karriärsida

Idag är det en tävling bland företag och organisationer att vara den mest attraktiva arbetsgivaren, och att arbeta effektivt med sin employer branding blir viktigare i rekryteringsprocessen. Många arbetssökande letar aktivt efter information om företaget. De söker fakta om organisationen och inte minst vill de få en känsla av hur det är att arbeta på en potentiellt framtida arbetsplats. Därför är det viktigt för er som arbetsgivare att ta makten över er karriärsida.
Blogg

Därför är karriärsidan viktig

Ni har en potentiellt framtida kollega som är nyfiken på att veta mer om hur det är att arbeta hos er. Personen surfar in på er hemsida – vad möts personen av? Förväntningarna är förmodligen att få en verklig inblick och känsla för er som arbetsgivare.

Eftersom talanger idag i större utsträckning identifierar sig med sitt arbete blir det viktigt för er som arbetsgivare att ge en sann och personlig insyn i hur det är att arbeta hos er. Karriärsidan är ett smidigt sätt att dela med sig av en känsla för hur det är att arbeta hos er – att få kika ”bakom kulisserna”. Syftet blir därmed att visa vad ni som arbetsgivare erbjuder era medarbetare.

7 tips till en bättre karriärsida

Är det värt att satsa på karriärsidan? Vill du vinna framtidens kompetens är svaret självklar – ja! Här kommer några tips på saker att tänka på gällande er karriärsida.

1. Färg och utformning

Designen och utformningen av er karriärsida bör spegla bolaget, vilka färger, typsnitt, bilder och videor ni väljer ger direkt en känsla hos den som surfar in.

2. Lättanvänd

Kanske A och O. Karriärsidan skall snabbt ge den information en arbetssökande behöver, utgå från jobbsökarens perspektiv.

3. Var ärlig

Satsa på att innehållet ska ge en sann bild av hur det är hos er, det vinner ni på i längden. Att attrahera fel talanger kan ge dyra felrekryteringar i slutändan.

4. Våga vara personlig

Visa upp er personlighet genom att ta hjälp av era medarbetare, inkludera dem, gör intervjuer, citat, videos… you name it.

5. Mobilt anpassad

Personer skall kunna använda er karriärsida på bussen, i hängmattan eller matbutiken. Tänk på att den skall vara anpassad för mobila enheter. Det ökar även era möjligheter till att synas på Google.

6. Förenkla ansökningsprocessen

Ingen vill lägga ned timmar på en ansökan, det skall helst gå på ett ”klick”. Testa att sök jobb hos dig själv och utvärdera!

7. Fördomsfri process

Jobba med en rekryteringsprocess som är baserad på kompetens och inte på fördomar och magkänsla. Genom att använda metoden kompetensbaserad rekrytering med urvalsfrågor och rekryteringstester visar du att ni fokuserar på rätt saker. Det kommer garanterat ge en bättre kandidatupplevelse.

Är ni ett företag som inte har utvecklat en karriärsida ännu? Även att inte ha en karriärsida sänder ut ett budskap, så ta makten över vilken information och känsla ni vill ge potentiellt framtida kollegor – oavsett om ni rekryterar en gång per år eller en gång om dagen.