Gig-ekonomi

3 trender som tvingar företag till anpassning

remote work

När vi pratar om framtiden så har flygande bilar och robotar varit bilder som dykt upp historiskt. Men den ”framtid” vi är vana att tänka på och prata om är redan här. Coronapandemin skyndade på den. Men vad innebär egentligen framtiden – eller ”det nya normala” – med remote working och nya arbetssätt.

En föreläsare vid namn Gustaf Josefsson säger att ”vi aldrig vetat så lite om framtiden som vi vet nu” och det stämmer faktiskt. Det vi kan göra, är att försöka hänga med och inte halka efter, och helst av allt – att lyckas vara i framkant.

Så vilka trender kan vi se och hur behöver ni som företag anpassa er?

Generationsskifte påskyndar förändringen

Länge har det pratats om att generation Y och generation Z kräver arbetsplatser som har en högre mening. Men om sanningen ska fram så är det en gemensam nämnare i alla generationer. Däremot så finns det siffror som är unika för yngre generationer som ni som företag behöver ta hänsyn till.

Visste du att 47% av generation Y (även kallad millenials) oroar sig över att fastna på ett jobb där det inte finns några utvecklingsmöjligheter? Eller att 53% av generation Z oroar sig för att hamna på ett jobb som inte passar hens personlighet? Ni som företag behöver verkligen fundera över hur ni kan möta dessa krav. Har ni ett traineeprogram eller mentorskap? Har ni personlighetstester för att säkerställa att kandidaten eller medarbetaren kommer att få ut maximalt av att arbeta hos er?

Lär dig mer: Rätt strategi för nya medarbetare? Detta ska ingå i din Employer Branding

Gig-ekonomin ställer nya krav

Trenden gig-ekonomin är här för att stanna! 20% av svenska arbetsmarknaden består idag av konsulter och temporära ”gig”. Varje år gör Wise IT en undersökning där de ställer frågor kring IT-avdelningens framtid till svenska IT-chefer. Årets resultat visar att IT-chefer tror rekrytering kommer öka i jämförelse med att ta in konsulter. Frågan är hur detta kommer att ändras i framtiden. 43% av generation Y kan tänka sig att arbeta som konsult eller starta eget. Även om vi vill rekrytera så kanske inte framtidens arbetsmarknad kommer bestå av kandidater som själva vill bli rekryterade.

Företag behöver börja anpassa sig så att även konsulter känner sig inkluderade. Det blir lätt att konsulterna blir lämnade utanför när det är affärsplanering och innovationsdagar. Hur smart är det egentligen? Många konsulter kan tänka sig bli rekryterade till bolaget de är på – om det känns rätt! Genom att utesluta konsulterna så kanske ni tappar en potentiell framtida medarbetare, kund eller partner.

Rekommenderad guide  Att införa och upprätthålla en företagskultur Hämta kunskap

Remote work blir mer regel än undantag

Vad är egentligen ett arbete? Det är ju inte en plats – utan snarare vad du gör om dagarna. Många använder sig av uttryck eller meningar så som ”Jag tar med mig mitt jobb” eller ”Jag arbetar på distans nu”. Tidigare var det många som ställde sig frågan om hur detta fungerar i praktiken. I och med coronapandemin har vi alla tvingats att ”pröva på” detta arbetssätt.

Remote work är hälsofrämjande

Tidigare har många företag varken anpassat arbetet eller ledarskapet efter kandidater och medarbetarnas vilja att jobba på distans. En undersökning som gjorts i England visar att remote working bidrar till högre produktivitet och bättre hälsa. 55% av de som deltog i undersökningen säger att största anledningen till deras stress var att de behövde pendla till arbetet.

Wise Group har skapat en policy kring remote work! Läs om hur vi tänker

Därför måste du anpassa dig

Även efter coronapandemin kommer samhället fortsätta vara under ständig förändring. Och vi behöver konstant förnya vårt sätt att tänka. Vi kan inte längre bygga en organisation och arbetssätt utifrån vad vi tror. Vi behöver titta, fråga och lyssna på dem som kan komma att arbeta hos oss i framtiden. Vilka funderingar har de? Vilka utmaningar? Vad brinner de för? Du behöver ta trender som gig-ekonomin och remote working på allvar. Om du inte gör det så kommer du och din organisation hamna på efterkälken och kandidater kommer titta åt ett annat håll.

Mer läsning från kunskapsbanken