360 graders kandidatupplevelse

En internationell spaning med Wise Professionals

Under snöstormen i London för två veckor sedan landade vi, Carina Johansson och Stina Scheller, i London eftersom Wise Professionals valt att gå in i ett samarbete med Talent Board (en global ideell organisation som främjar Kandidatupplevelse) och på torsdagen den 1:a mars skulle årets CandE (Candidate Experience Award) äga rum där 15 bolag fick pris för sitt arbete med kandidatupplevelse.

I en bloggserie i tre delar kommer vi dela med oss av de insikter och lärdomar vi fick med oss under de 48 timmar då vi hade möjlighet att gå loss och trendspana tillsammans med branschens elit. De släppte lös två mingliga nördar inom attraktion och rekrytering, som gillar att diskutera och fråga bolag hur de arbetar med att attrahera rätt kompetens och samtidigt stärka bolagets varumärke. Ni kanske kan gissa att vi trivdes! Vårt fokus var tydligt: Vad är kandidatupplevelse 3.0?

Det här är del ett av tre där vi kommer prata om tankesättet 360 graders kandidatupplevelse och att en kandidat aldrig slutar vara din kandidat.

 

Vad är en kandidat?

Det som lades mycket fokus på var ett före-under-efter tänk där främst före och efter stod i fokus. Självklart pratades det om hur man ska behandla kandidaterna under rekryteringsprocessen. Däremot upplever vi att de som ligger längst fram i att skapa en bra kandidatupplevelse stretchar vad kandidatupplevelse är och att man framförallt inte gör skillnad på kund och kandidat. Att en nöjd kandidat kommer bli din kund och en nöjd kund kan bli en kandidat. Det kan vara idag, imorgon eller om fem år.

 

Skapa fler bumeranger av anställda

Något som fångade vårt intresse lite extra var när Henry Oliver från AIA Worldwide pratade om att man även som anställd aldrig slutar vara kandidat eller kund. Han menade att företag skulle kunna tjäna på att skapa s.k. lojalitets- eller alumnigrupper för de som har slutat arbeta i en organisation för att fortsätta relationen. Man kan även tänka sig att man kan attrahera dem att komma tillbaka till organisationen igen för att arbeta, men också för att fortsätta köpa bolagets produkter/tjänster. Det vill säga att kandidatupplevelsen är beständig under karriären. Inom Wise Professionals jobbar vi med benämningen kundidat, något som vi tycker fångar Henry’s tankar på ett bra sätt.

Det nya tankesättet blir extra trovärdigt om man kopplar det till gig-ekonomin. Det eftersom vi, i allt större utsträckning, oftare kommer att byta arbetsgivare under karriären (minst 10-15 gånger). I sin tur innebär det att en organisation behöver vid fler tillfällen än tidigare attrahera samma kandidat att söka arbete hos dem. Det ställer höga krav på att upplevelsen till både kund och kandidat är positiv.  

Det krävs med andra ord en skicklighet och smidighet hos organisationen för att både skapa en lojal ambassadör och en potentiellt återkommande kandidat.

 

Så vad tar vi med oss..

En kandidat slutar aldrig att vara en kandidat, den kommer bara förflytta sin attityd på hur ditt bolag är att arbeta på. Förhoppningsvis kan den också bli en kund om man ser till att avsluta samarbetet snyggt och fortsätter att bygga relationen. Tar vi hand om relationen till våra kandidater, anställda, f.d. anställda och kunder i 360-grader, innebär det ett starkare varumärke, förbättrad attraktion, återkommande kunder och kandidater. I en förlängning innebär det också förbättrad vinst och tillväxt – för vi köper hellre av dem vi har fått en bra upplevelse av. Varje relation räknas!

 

Dela

Rekommenderade blogginlägg