Hellre en kolibri i djungeln, än en gråsparv i en avklädd lövskog

”Tror ni att begreppet ’Digital kommunikation’ kommer att fasas ut så småningom?” Den frågan inledde en crash course på ämnet Digital kommunikation som våra föreläsare Stina Printz och Annika Bagge på Wise Professionals marknadsavdelning bjöd in till. Det har funnits ett intresse hos våra konsulter och personer i vårt nätverk som kommer i kontakt med digital kommunikation att reda ut de vanligaste förekommande begreppen och övergripande hur olika kanaler fungerar.

Idag talas det mycket om digital kommunikation och digitalisering i alla möjliga sammanhang. Och helt ärligt, ser vi någon annan fortsättning och framtid än att det mesta blir digitalt? Jag vågar nog ”sticka ut näbben” och påstå att digitaliseringen är här för att stanna.

Eftersom vi på The Pace gillar kompetensutveckling och att dela med oss av kunskap och tankar samlade vi alltså ett gäng från vårt nätverk för att fylla på deras ryggsäck med nyttig kunskap och inspiration.

För oss som inte primärt arbetar med marknadsföring och kommunikation kan de sociala mediekanalerna kännas som en djungel. Vilken kanal använder man för vilket ändamål? Hur når man ut till rätt personer? Vad finns det för do’s och dont’s?

Stina och Annika gav oss några konkreta tips på hur vi som yrkespersoner kan se till att urskilja oss ur djungeln genom att bygga våra företags såväl som vårat eget varumärke.

Ge värde till dina följare genom att bjuda på kunskap
Det finns olika sätt att göra det på, exempelvis genom att blogga, skriva white papers och hålla webinar om ett aktuellt och relevant ämne inom ditt område.

Var konsekvent vid publicering av dina inlägg
Det finns inga allmängiltiga riktlinjer på var och hur ofta företag bär publicera inlägg på sociala medier. Det viktiga är att tänka till vad som passar utifrån den bransch du arbetar i och, inte minst, vilka som är läsare. Det viktiga är att försöka hålla samma tonalitet i de olika kanalerna. På så vis kan läsaren få en känsla att det är ni som skriver även hen läser olika typer av texter i olika medier

Använd smarta verktyg som arbetar för dig
Du kan ha en assistent i din dator som hjälper dig att hålla koll på vad som sägs ute i ”djungeln”. Google Alerts, Hootsuite och Social Mention (för att nämna några exempel) slår på djungeltrumman och skickar notiser till dig när ditt namn, varumärke, företag eller något sökord du angivit nämns där ute.

Ingen gillar en spammare!
Jag är ganska säker på att du inte gillar spam, så se till att inte bli en spammare själv. Använd ditt goda omdöme när du känner att du vill gripa tag i megafonen för att få ut ditt budskap. Återigen, var hjälpsam men fundera på hur du vill erbjuda värde, dela kunskap och skapa inspiration. Ha en 24-timmarspolicy för dig själv – om någon nämner dig eller ditt varumärke, svara!

Blogga
När du bloggar kan du positionera dig själv som expert, öka din trovärdighet, bli synlig i sökmotorer och öka affärsnyttan genom synlighet i djungeln. Delta i eventuella diskussioner som du skapar dialog kring!

Time is non-refundable, use it with intention
Erfarenheten har visat att vissa tider som är bättre än andra när man vill nå ut till den stora massan, ganska logiskt egentligen. Måndag, fredag och helger är generellt sett ingen bra dag för B2B-företag att publicera inlägg, behöver jag ens förklara varför? Tisdag, onsdag och torsdag däremot mer lämpliga tider. Veckan är igång och vi har (förhoppningsvis) vaknat till liv efter helgen och fått en god överblick över veckans uppgifter och kalenderbokningar. Det finns till och med tider som är lite bättre än alla andra tider på dygnet, men det varierar beroende på mottagaren (ålder, bransch) och budskap. Det bästa är att testa sig fram.

Tänk efter före
Mitt råd till dig som ska hantera din arbetsgivares sociala medier är att du först uppdaterar dig i hur företagets kommunikationsstrategi ser ut. Om det inte finns någon är ett råd att skapa en. Gärna tillsammans med chef, kollega eller kunnig person inom området.

Kommunicera och diskutera mera
Bidra med relevanta och genomtänkta inlägg i diskussioner där ni vill synas och börja följa andra påverkare inom sociala medier för att stärka er egen position som påverkare samt att få ökad spridning. Om du vill stärka ditt personliga varumärke i sociala medier är det din egen kommunikationsstrategi du bör tänka igenom innan du sätter igång.

Summasummarum, var bjussig, eftertänksam och smart när du kommunicerar i de sociala kanalerna. Tänk på vem du vill nå ut till, hur du vill uppfattas och vad ditt syfte är. Då har du goda förutsättningar för att det ska gå bra. Och om du som läser detta inte börjat arbeta ordentligt med digital kommunikation – börja idag!

Men vad har fåglar med saken att göra?
Ingenting egentligen men jag gillar att dra liknelser. En gråsparv flyger oftast bara korta sträckor – från boplatsen till närbeläget träd eller buskage – och håller gärna en låg höjd. En kolibri däremot har en utmärkt flygförmåga med ett antal välutvecklade och distinkta flygtekniker. Gråsparven har en smutsbrun färg, syns knappt bland trädgrenarna ens när de är avklädda. Kolibrin har en praktfull, färggrann och metallglänsande fjäderdräkt. Genom evolution har näbben anpassats efter just de blommor som de besöker för att fånga upp nektar som den för vidare och pollinerar andra växter. Börjar ni förstå min poäng? Personligen vill jag hellre likna en kolibri i den sociala mediedjungeln än en gråsparv i en avklädd lövskog – flyga högt och pollinera det digitala medielandskapet. Hur känner du?

Dela

Rekommenderade blogginlägg