Hitchcock-metoden: 3 tips för världssämst kandidatupplevelse

Alfred Hitchcock brukar beskrivas som ”The Master of Suspense” och var proffs på att göra riktigt läskiga skräckfilmer. Olyckligtvis finns det många paralleller med dagens rekryteringsprocesser som tyvärr får kandidatupplevelsen (och arbetsgivarvarumärket) att likna just en skräckfilm. Följ tipsen nedan om du vill krydda ditt arbete inom Employer Branding med en dos skräck. Först lite kort fakta:

  • I genomsnitt tar det 52 dagar att tillsätta en rekrytering, ökning från 48 dagar år 2011 (Bersin by Deloitte, 2015).
  • 90% av professionella rekryterare anser att det är allt svårare att attrahera kandidater och att kandidatens marknad råder. En drastisk ökning från 54% år 2011 (Glassdoor, 2016).
  • 47% av jobbsökande kandidater har efter två månader eller fler fortfarande inte fått något svar och upplever att ansökan fastnat i ett svart hål (Talent Board, 2016).

Om du rekryterar som de flesta andra är risken tyvärr stor att du också ger dina kandidater en halvkass jobbsökarupplevelse. De tips som följer är inget som sticker ut utan snarare exempel på en genomsnittlig rekrytering. Är du ute efter att ge en riktigt dålig kandidatupplevelse och sabba din Employer Branding, ta dessa tips från Hitchcock:

1) Visa A men inte B

Hitchcock visar sällan blod men gärna spetsen på en kniv eller en människoskugga som rör sig i bakgrunden. Att inte veta är ibland värre än att faktiskt veta eftersom vi då använder vår egen fantasi (och gärna drar slutsatser efter worst case scenario). Hur blir det om du lyckas attrahera en kandidat tillräckligt mycket för att vara med i din rekryteringsprocess, men därefter varken berättar vilka steg som följer, hur lång tid det kan ta eller vilka personer som kommer vara involverade?

2) Behandla skådespelarna som boskap

Enligt egen utsaga ska Hitchcock ha sagt något i stil med ”Det verkar gå ett rykte om att jag har sagt att skådespelare är boskap, det stämmer inte alls! Vad jag menar är att skådespelare borde behandlas som boskap.”. Allt för att få fram känslan av äkta rädsla på filmduken. Jämför då känslan hos kandidater som upplever att de inte får visa sin kompetens eller blir orättvist bedömda vid rekrytering, hur påverkar det ditt arbetsgivarvarumärke?

3) Dra ut på spänningen så långt som det bara är möjligt

Att spränga upp människor är egentligen inte så läskigt, det ger mer en chock. Om du däremot tar några personer, berättar att det finns en bomb, men inte vart och inte när den kommer att smälla så blir det genast läskigare. Arbetssökande kandidater uppskattar transparens, se punkt ett. Transparens i sig räcker dock inte om rekryteringen ändå drar ut på tiden så pass långt att både intresset och kandidatupplevelsen dyker ner i källaren. Återkoppla regelbundet och håll kandidaterna uppdaterade även när det inte finns mer konkret information. Eller strunt i återkoppling helt så blir det garanterat en negativ kandidatupplevelse.

Rekommenderade blogginlägg