Ta makten över karriärsidan

Idag är det en tävling bland företag och organisationer att vara den mest attraktiva arbetsgivaren. Många arbetssökande letar aktivt efter information om företaget. De söker fakta om organisationen och inte minst vill de få en känsla av hur det är att arbeta på en potentiellt framtida arbetsplats. Därför är det viktigt för er som arbetsgivare att ta makten över karriärsidan.

 Karriärsidan, en titt bakom kulisserna

Ni har en potentiellt framtida kollega som är nyfiken på att veta mer om hur det är att arbeta hos er. Personen surfar in på er hemsida – vad möts personen av? Förväntningarna är förmodligen att få en verklig inblick och känsla för er som arbetsgivare.

Eftersom talanger idag i större utsträckning identifierar sig med sitt arbete blir det viktigt för er som arbetsgivare att ge en sann och personlig insyn i hur det är att arbeta hos er. Karriärsidan är ett smidigt sätt att dela med sig av en känsla för hur det är att arbeta hos er – att få kika ”bakom kulisserna”. Syftet blir därmed att visa vad ni som arbetsgivare erbjuder era medarbetare.

Här kommer några tips på saker att tänka på gällande er karriärsida.
Färg och utformning. Designen och utformningen av er karriärsida bör spegla bolaget, vilka färger, typsnitt, bilder och videor ni väljer ger direkt en känsla hos den som surfar in.
Lättanvänd. Kanske A och O. Karriärsidan skall snabbt ge den information en arbetssökande behöver, utgå från jobbsökarens perspektiv.
Var ärlig. Satsa på att innehållet skall ge en sann bild av hur det är hos er, det vinner ni på i längden. Att attrahera fel talanger kan ge dyra felrekryteringar i slutändan.
Våga vara personlig. Visa upp er personlighet genom att ta hjälp av era medarbetare, inkludera dem, gör intervjuer, citat, videos… you name it.
Mobilt anpassad. Personer skall kunna använda er karriärsida på bussen, i hängmattan eller matbutiken. Tänk på att den skall vara anpassad för mobila enheter. Det ökar även era möjligheter till att synas på Google.
Förenkla ansökningsprocessen. Ingen vill lägga ned timmar på en ansökan, det skall helst gå på ett ”klick”. Testa att sök jobb hos dig själv och utvärdera!

Är ni ett företag som inte har utvecklat en karriärsida ännu? Även att inte ha en karriärsida sänder ut ett budskap, så tag makten över vilken information och känsla ni vill ge potentiellt framtida kollegor – oavsett om ni rekryterar en gång per år eller en gång om dagen.

Vill du bli inspirerad? Kolla in hur vi på Wise för genom att klicka här.

Stay curious!

Dela

Rekommenderade blogginlägg