Head of Communications Sweden & Technology Solutions

Göteborg Rekrytering

Ta chansen och bli en del av oss och den resa vi är på mot att nå får fulla potential, både som bolag och som individer. Vi erbjuder dig en vardag med nya utmaningar, vänliga och jordnära kollegor som kommer imponera på dig med sin intelligens samt ett bolag som hela tiden utmanar status quo. Vi letar efter dig som är en skarp kommunikatör som gillar att arbeta i en föränderlig miljö där du kan använda hela din expertis inom kommunikationsområdet.

Sök rollen Senast 2 februari, 2020

Det här är några av de förmåner arbetsgivaren erbjuder

  • Friskvård
  • Karriärmöjligheter
  • Kollektivavtal
  • Lunchförmåner

När du kliver in i rollen som Head of Communications Sweden & Technology Solutions ansvarar du för att driva intern och extern kommunikation på den svenska marknaden. Dessutom agerar du som en viktig rådgivare i frågor rörande kommunikation för vårt nya globala affärsområde Technology Solutions. Med andra ord kommer du att vara mitt i händelsernas centrum och spela en stor roll i att påverka hur våra ledare kommunicerar och säkerställa att det görs på ett så smart och effektivt sätt som möjligt. Du erbjuds en roll i en internationell miljö där du får påverka och använda hela din expertis inom kommunikationsområdet.

Ditt nya jobb
I rollen arbetar du proaktivt med att identifiera PR-möjligheter och agerar på potentiella hot och kriser både inom Sverige och affärsområdet Technology Solutions. Du ansvarar för att ta fram, driva och genomföra interna och externa kommunikationsplaner. En viktig del av ditt arbete är att agera bollplank och rådgivare kring strategiska och operativa kommunikationsfrågor för att driva medarbetarnas engagemang samt för att vi ska ha fortsatt tillväxt och ökad varumärkeskännedom. 

Det är en heltidstjänst placerad i Bohus (10 minuter med tåg från Göteborg) och din närmsta chef är Global Chief Communications Officer, som är placerad i Amsterdam. Rollen som Head of Communications Sweden & Technology Solutions innefattar inget personalansvar, utan har ett funktionsansvar för kommunikationen för Sverige och affärsområdet Technology Solutions. Det team du ingår i är det globala kommunikationsteamet och du har en kollega precis som du är placerad i Bohus. I övrigt har du ett nära samarbete med ledare i både Sverige och globalt inom affärsområdet Technology Solutions.

Huvudsakliga arbetsuppgifter

  • Utveckla, bygga och bibehålla nära relationer med både lokal och nationell media
  • Vara talesperson, bl.a. i krissituationer, främst för den svenska marknaden
  • Implementera globala initiativ och kampanjer på den svenska marknaden
  • Utveckla vår kriskommunikationsprocess och andra kommunikationsprocesser
  • Samarbeta med ledare för att identifiera möjligheter och hot, för att sedan utveckla och genomföra kommunikationsstrategier kopplat till dessa
  • Agera rådgivare för affärsområdet Technology Solutions i deras strategiska kommunikation och problemhantering
  • Vara rådgivare kring internkommunikation för verksamheten och våra produktionsanläggningar
  • Producera externt material, exempelvis pressreleaser, på både engelska och svenska
  • Ansvarig för byråsamarbeten

Vårt erbjudande
Vill du arbeta med hållbarhet, innovation, säkerhet och samarbete? Nouryon är ett bolag där vi vill arbeta tillsammans och hela tiden utvecklas med ett starkt framtidsfokus. Våra anställda har idéer om hur vi kan bygga en hållbar framtid och det är med deras driv och passion vi gör dessa till verklighet. Om det låter som något som passar dig och vi får möjlighet att arbeta ihop med dig, så kommer vi att hjälpa dig att växa med oss genom dina höga ambitioner. Vi erbjuder dig karriärmöjligheter, både lokalt och globalt, där vi redan från dag ett vill stötta dig i din personliga utveckling. Allt detta får du göra i en dynamisk, internationell, proaktiv arbetsmiljö med stor mångfald. Visst låter det spännande?

Dina erfarenheter
För att få rätt förutsättningar in i rollen behöver du ha erfarenheter från strategiskt arbete och att operativt driva frågor gällande externkommunikation samt ha erfarenhet av internkommunikation. Du behöver vara van och trygg med att hantera frågor och vara talesperson i krissituationer. I dina tidigare roller har du arbetat nära ledning där du stöttat och tränat dem i mediahantering och till att bli trygga talare både internt och externt. Du har erfarenhet och intresserar dig av att förstå affären och dess prioriteringar, och utgår ifrån dessa när du tar fram kommunikationsinitiativ och -planer. Rollen kräver att du är en duktig skribent och kan obehindrat skriva professionella texter på både engelska och svenska.

Vem är du?
En lösningsorienterad person som har lätt för att prioritera och omprioritera beroende på vad situationen kräver. Hos oss kommer du trivas ifall du som person föredrar att arbeta med eget ansvar och ett självständigt arbete samt om du gillar att bygga relationer för att få igenom initiativ och idéer, med ett ständigt fokus på kunden och affären. I och med din erfarenhet känner du dig trygg i din kompetens och kan agera rådgivare i olika situationer till ledare på alla nivåer. Eftersom du kommer arbeta med kriskommunikation, har du även vana att arbeta under press och hanterar dessa situationer lugnt och professionellt.

Ansökan och frågorI den här rekryteringsprocessen har Nouryon valt att samarbeta med attraktionsrekryteringsbyrån Wise Professionals/KIMM. Dom är specialister på rekrytering inom marknad- och kommunikationsområdet och frågor gällande processen eller tjänsten ställs till ansvariga rekryteringskonsulter på KIMM, Stina Scheller (stina@kimm.se) och Marios Maletsikas (mm@kimm.se). För att säkerställa en objektiv, kompetensbaserad och icke-diskriminerade rekrytering kommer du att få svara på urvalsfrågor i samband med din ansökan och genomföra arbetspsykologiska tester om du går vidare i denna process.

More about Nouryon
Nouryon has about 10,000 employees and operates in over 80 countries around the world. Over the course of our nearly 400-year journey to become a global specialty chemicals leader, we have built up a wealth of expertise, forged long-term customer partnerships, and earned a place among the best performing companies in our industry in terms of safety, sustainability, and reliability. Our products play an essential role in everyday life for people around the globe.

We are organized in three Businesses:

  • Performance Formulations focuses on business lines based on tailored performance that require a high level of customer intimacy, such as those for personal care and agriculture.
  • Technology Solutions includes business lines that are an integrated part of our customers’ processes, such as catalysts and additives for the polymer and pulp industries.
  • Industrial Chemicals encompasses our salt-chlorine value chain, which supplies end markets ranging from lightweight metals and plastics to pharmaceuticals.

Read more about us on our website.

Sök rollen Senast 2 februari, 2020

Vår rekryteringsprocess

Detta är vår standardprocess. I det fall vi förväntar oss ett stort urval, eller mindre antal sökande kommer vi att anpassa processen och tidplanen kommer att disponeras något olika. Detta kommer du att märka och få information om löpande i kontakten med ansvarig rekryteringskonsult.

Ansökan

Välkommen med din ansökan! Du söker enkelt via mobilen och kan välja att bifoga CV eller använda din LinkedIn-profil. Vi arbetar kompetensbaserat genom hela vår rekryteringsprocess.

Urval

Vi gör en objektiv och samlad bedömning av din kompetens. Vi tittar på tidigare erfarenheter såväl som testresultat för att finna dig med bäst förutsättningar att lyckas i rollen. Alla får återkoppling och kontinuerliga statusuppdateringar.

Intervju

Våra kompetensbaserade intervjuer syftar till att lära känna dig och dina styrkor. Du har dialog med oss hela vägen, blir du en slutkandidat i processen så får du även träffa vår uppdragsgivare.

Anställning

Passar du och uppdragsgivaren varandra är det dags för nästa steg i din karriär.

Uppföljning

Vi följer upp med både kandidat och kund efter 1 månad samt efter 5 månader. Detta för att säkerställa att alla är nöjda och att allt löper på som det ska.

Kontakta mig för mer information

Alexandra Emilsson

Alexandra Emilsson

Kundansvarig

Sök rollen!

Vi behöver få in din ansökan senast 2 februari, 2020

Sök rollen

Fler lediga jobb

Nytt

Kommunikationschef till Tyréns

Vill du vara med och utveckla ett av Sveriges snabbast växande konsultbolag inom samhällsbyggnad? Lockas du av att arbeta både strategiskt och operativt med varumärken och kommunikation? Då kan det här vara rollen för dig!

Stockholm Sista ansökningsdag: 3 februari, 2020 Tipsa en vän

Läs mer & ansök

Nordisk Marknadskoordinator

Älskar du marknadsföring och fascineras av hållbara företag som utmanar och tänker långsiktigt? Är design och inredning en inspirationskälla för dig? Beskriver du dig själv med följande ord; kommunikativ, kunnig inom marknadsföring, engagerad, uppdaterad, spindeln i nätet, nyfiken, team player och prestigelös. Då kan du vara personen vi letar efter!

Stockholm Sista ansökningsdag: 7 februari, 2020 Tipsa en vän

Läs mer & ansök

Rekryterare till framtida uppdrag

Just nu söker vi rekryterare till vår konsultverksamhet som älskar mötet med människor och brinner för att hitta rätt kompetens till rätt tjänst. Är du vass på att sätta dig in i företags specifika behov och kulturer? Har du näsa för att lukta dig till talanger hos människor vid ett första möte? Då tror vi att du skulle passa helt utmärkt för ett uppdrag som rekryterare. Uppdragen varierar både i tid och i arbetsuppgifter beroende på kund och även din kompetens och erfarenhet. Just nu vill vi främst komma i kontakt med dig som är en inbiten rekryterare som snabbt kan komma in i rollen ute hos våra kunder.

Göteborg Sista ansökningsdag: 15 februari, 2020 Tipsa en vän

Läs mer & ansök