Uppsala

Seniora kommunikatörer till Svenska kyrkans centrala kommunikationsstöd

Att arbeta inom Svenska kyrkan innebär en stor spännvidd; allt från teologi och rättvisefrågor till fastighets- och finansfrågor. Vi bedriver ett långsiktigt arbete, både nationellt och internationellt. Här får du chans att göra verklig skillnad och bidra till en hållbar samhällsutveckling med människovärdet i centrum. Svenska kyrkan har idag ca 22 000 anställda, varav ca 550 hör till den nationella nivån – kyrkokansliet i Uppsala. Kyrkokansliets uppdrag är att ansvara för frågor som är gemensamma för hela Svenska kyrkan. Den nationella nivån är kyrkans röst utåt såväl i det svenska samhället som internationellt. Arbetet leds av generalsekreteraren. På kyrkokansliet har också ärkebiskopen sitt kansli. Svenska kyrkan söker nu två seniora kommunikatörer till en av kommunikationsavdelningens enheter: ”Enheten för kommunikationsstöd till kyrkokansliet”.

Enhetens uppdrag:

Kyrkokansliets kommunikationsavdelning ansvarar för att ge kommunikationsstöd till kyrkokansliets avdelningar, generalsekreteraren, ledningsgruppen och kyrkostyrelsen samt genomföra kommunikationsinsatser kopplade till kyrkomötet. Kommunikationsavdelningen har ett 40-tal medarbetare i tre enheter, vilka leds av enhetschefer. Kommunikationschefen är ytterst ansvarig för avdelningen.

Om rollen:

I rollen som kommunikatör kommer du, på den aktuella enheten, arbeta tillsammans med ett tiotal kollegor. Alla kommunikatörer på enheten har ett projektledaransvar för kommunikationsavdelningens samlade leverans till uppdragsgivarna i verksamheten. Det ställer höga krav på förmåga att identifiera behov av och samordna olika kompetenser och resurser, god samarbetsförmåga samt förståelse för hur de olika enheterna arbetar med webb, intranät, produktion, sociala medier och traditionella medier. Rollen som kommunikatör på kyrkokansliet är en bred och omväxlande generalistroll som innefattar både snabb operativ hantering och mer långsiktigt strategiskt arbete. I ett nära och regelbundet samarbete med handläggare, projektledare och kyrkokansliets avdelningschefer bidrar du aktivt med att tillföra ett kommunikationsperspektiv på ett sätt som ökar både verksamhetens förmåga till måluppfyllelse och kommunikationsmognaden. Du rapporterar till chefen för enheten för kommunikationsstöd till kyrkokansliet. Vi sitter tillsammans i trevliga lokaler i centrala Uppsala.

Exempel på arbetsuppgifter:

  • Upprätta kommunikationsplaner, samordna och genomföra kommunikationsinsatser samt utföra uppföljningar utifrån uppsatta mål.
  • Skapa och publicera innehåll på intranät, externwebb och i sociala kanaler.
  • Vid framtagande av övrigt digitalt och tryckt material, pressmeddelanden, etcetera har du hjälp av kollegor på övriga enheter på kommunikationsavdelningen.

Som person är du drivande och strukturerad och trivs med att använda din breda kompetens till omväxlande arbetsuppgifter. Ditt goda omdöme och flexibla förhållningssätt gör att du lätt kan ställa om och hjälpa till där det behövs. Som den lagspelare du är har du lätt för att samarbeta och skapa relationer, samtidigt som du har förmåga att självständigt driva arbetet framåt. Du är intresserad av och engagerad i den digitala utvecklingen. Din analytiska förmåga använder du både för att skapa de bästa och mest relevanta kommunikationslösningarna och för att läsa av samtiden och utifrån det bidra till insikter om och utveckling av kommunikationsarbetet. Du har integritet, kunskap och erfarenhet som i kombination med ditt coachande förhållningssätt gör att du självständigt och framgångsrikt kan företräda kommunikationsperspektivet i dialogen med uppdragsgivarna och därmed aktivt bidra till att kyrkokansliet når sina mål. För att du ska lyckas i ditt arbete är det en förutsättning att du delar Svenska kyrkans värderingar. Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper.

Vi söker dig som har:

  • Relevant utbildning inom kommunikation och/eller marknadsföring från högskola eller motsvarande
  • Minst 5 års arbetslivserfarenhet inom kommunikation.
  • Du har tidigare arbetat med kommunikation på central nivå i en civilsamhällsorganisation, offentlig förvaltning, annan samhällsbärande verksamhet eller inom näringslivet. Det är en stor fördel om du har erfarenhet från båda perspektiven.
  • Du har flera års erfarenhet av att självständigt arbeta med analys, planering, genomförande och utvärdering av strategiska och praktiska kommunikationsinsatser.
  • Du har spetskompetens antingen inom förändringskommunikation eller marknadskommunikation och har mycket god vana av arbete med digitala kanaler, digitala verktyg och publiceringsverktyg.
  • Mycket god förmåga att uttrycka sig i tal och skrift och att anpassa innehåll och tonalitet efter olika målgrupper och kanaler är avgörande för tjänsten.
  • Båda tjänsterna förutsätter kunskap om och erfarenhet av projektledning inom kommunikation.
  • Meriterande är om du, utöver ovanstående krav, har erfarenhet av arbete inom Svenska kyrkans församlingsverksamhet, utbildning inom teologi/religionsvetenskap eller har kunskaper i ett av de officiella svenska minoritetsspråken.

Intresserad?

I denna rekrytering samarbetar svenska Kyrkan med KIMM. Önskar du mer information eller har frågor om rollen, kontakta gärna ansvarig rekryteringskonsult Johanna Nyqwist (johanna.nyqwist@wise.se) eller Sabina Axelsson (sa@kimm.se). Vi ser fram mot din ansökan med CV och ett personligt brev via www.kimm.se. Om du går vidare i processen kommer du inom några dagar att få genomföra två arbetspsykologiska tester. Vi vill nämligen tidigt i processen samla in så mycket fakta som möjligt för att vi ska kunna göra den bästa matchningen. Som kandidat får du göra testerna tidigt i processen eftersom vi vill säkerställa ett objektivt, fördomsfritt och rättvist urvalsarbete. Vi tar tyvärr inte emot ansökningar via mail pga GDPR. Urval sker löpande och tjänsten kan komma att tillsättas innan sista ansökningsdatum. 

De fackliga företrädarna:

Andreas Sandberg, Kyrkans akademikerförbund, Andreas.Sandberg@svenskakyrkan.se

Henrik Fröjmark, Akavia, henrik.frojmark@svenskakyrkan.se

Katarina Ottosson, Vision, Katarina.Ottosson@svenskakyrkan.se

Vill du veta mer om Svenska kyrkan och dess verksamhet så är du välkommen att besöka www.svenskakyrkan.se

Välkommen med din ansökan redan idag!

Ansök nu!

tjänstepension

Så går det till

Vår process

Steg 01

Ansökan

Välkommen med din ansökan! Du söker enkelt via mobilen och kan välja att bifoga cv eller använda din LinkedIn-profil. Vi arbetar kompetensbaserat genom hela vår rekryteringsprocess.

Steg 02

Urval

Vi gör en objektiv och samlad bedömning av din kompetens. Du får återkoppling och kontinuerliga statusuppdateringar.

Steg 03

Intervju

Våra kompetensbaserade intervjuer syftar till att lära känna dig och dina styrkor. Du har dialog med oss hela vägen, blir du en slutkandidat i processen så får du även träffa vår uppdragsgivare.

Steg 04

Anställning

Passar du och uppdragsgivaren varandra är det dags för nästa steg i din karriär.

Steg 05

Uppföljning

Vi följer upp för att säkerställa att alla är nöjda och att allt löper på som det ska.

Upptäck mer

Fler lediga jobb