Stockholm Rekrytering

Corporate Communications Manager till Swedish Match

På Swedish Match är vi övertygade om att företagets framgång bygger på medarbetarnas framgång. Det finns flera anledningar till att det är intressant, roligt och utmanande att arbeta med kommunikation hos oss. Framför allt har vi lyckats förvalta vår historia och vårt kulturarv parallellt med stort fokus på innovation och marknadstrender

Vad erbjuder vi?

Som medlem i Swedish Match kommunikationsteam kommer du upptäcka att vi är, och vi gör det vi säger. Vi vet att vårt företag och våra produkter berör och skapar känslor. Våra konsumenter är passionerade våra varumärken och produkter. Flera av våra varumärken är idag än mer relevanta och uppskattade än då, för 150 år sedan. Vi omprövar oss hela tiden och i takt med tiden. Ibland befinner vi oss snarare i framtiden. Vi vill berätta om oss, vår kultur och historia. Men vi vill också beskriva vad vi kan åstadkomma framåt. Om vår vision, om en värld utan cigaretter. Vi har kommit långt. Mycket långt. Vår vision är snart verklighet i Sverige och Norge, två av våra hemmamarknader. En vision och en framgångsresa som vi helt enkelt tycker är för bra för att inte dela med oss av, utanför Skandinavien.

Kort sagt, vår historia, vision och framgång är en kommunikatörs dröm – men också något som förpliktar och som kräver uppmärksamhet på detaljer och ägarskap. För vi gör det vi säger. Vi slirar inte på fakta och vetenskap. Vi tror på öppenhet och transparens och vi säger aldrig ”inga kommentarer”.

Rollen

Som vår Corporate Communications Manager vet du att kommunikation ska beröra på ett sådant sätt att mottagaren ska känna, tycka eller agera på önskat sätt. Att budskapet ska engagera utan att kunskapsdelarna går förlorade. Internt såväl externt. Du vet också att bra kommunikation är struktur, förberedelser och skapar affärsvärde. Du vet att improvisation förutsätter ett starkt manus. För kommunikation är inte sällan en färskvara som kräver omedelbart agerande.

I din projektledande roll håller du ihop olika kommunikationsaktiviteter från strategi till implementering och uppföljning. Tjänsten kräver stort eget ansvar vilket förutsätter egen drivkraft och en förmåga att organisera och planera.

Du rapporterar till Patrik, Vice President, Communication & Public Affairs och placeringsort är på vårt huvudkontor vid Sveavägen 44 i Stockholm. För övrigt samma adress som Sveriges mest framgångsrika snusentreprenör en gång i tiden låg på, Ljunglöfs snusfabrik.

Exempel på arbetsuppgifter:

  • Samordna och implementera kommunikationsprojekt
  • Uppdatera intranät, webb och digitala kanaler i syfte att informera, engagera och inspirera
  • Ta in vetenskapliga rapporter från datainsamling, analys och utveckling av Swedish Match hållbarhetsarbete främst inom klimat, miljö och kvalité och kunskapsdela till kommunikationsenheten
  • Stötta teamet i mediarelationer, nationellt och internationellt med artiklar, pressmeddelande, mediabevakning och analys
  • Kontaktperson och coacha interna team som butiksleden kring budskapsformulering
  • Vara en rådgivande funktion internt – stötta med utbildning, analys och presentationer
  • Driva och utveckla Swedish Match kommunikation gentemot nuvarande och potentiella kunder, medarbetare, myndigheter och andra intressenter

Om dig

Du är en skicklig kommunikatör som engagerar människor och trivs i en rolig och ibland utmanande miljö. Du gillar det skrivna och det talade ordet och vet att det är några av dina främsta förmågor. För det är den återföringen du fått genom åren. Du tycker om att skriva artiklar och skapa innehåll anpassat efter kanal och målgrupp. Få, om några, ämnen avskräcker dig. För du vet ju att det alltid finns olika perspektiv och ingångar till ett visst ämne. Du gillar att hämta både fakta och inspiration från vetenskapliga rapporter, statistikdatabaser och propositioner. Du är nyhetstörstande och följer nyfiket med i samhällsdebatten.

Du trivs bäst i arbetsmiljöer som är strukturerade och effektiva. I annat fall ser du till att bidra och utvecklar miljön och arbetssätten i den riktningen. Du har en hög arbetsmoral och ditt normaltillstånd är utveckling. Du är ambitiös och vill se resultat, vilket du oftast upplever p.g.a. ditt sociala mod och din starka egna ”motor”. Du har en bakgrund inom kommunikation där du arbetat med helheten. Från att identifiera behov och möjlighet, till planläggning, budskap och förverkligande.

Vi söker dig som har

  • Flera års erfarenhet från liknande affärsdrivande kommunikationsroll
  • Erfarenhet av och en mycket god förmåga att självständigt analysera och producera material för att sammanställa och skapa innehåll.
  • Mycket väl förtrogen med att skriva kortare och längre texter på svenska och engelska
  • Mycket goda kunskaper och erfarenhet av muntlig och skriftlig kommunikation på svenska och engelska internt och externt, såsom artiklar, pressmeddelanden och inlägg till socialmedia
  • Erfarenhet av att hålla ihop, samordna och driva utvecklingsprojekt inom kommunikation

Mer om oss

Swedish Match utvecklar, tillverkar och säljer kvalitetsprodukter under marknadsledande varumärken inom produktsegmenten Rökfria produkter (exempelvis General, Göteborgs Rapé och ZYN) Cigarrer och Tändprodukter (exempelvis Solstickan). Tillverkning sker i sju länder och försäljningen är störst i USA och Skandinavien.

Antalet anställda i koncernen är ca 6 700 och huvudkontoret ligger i Stockholm. Swedish Match aktie är noterad på NASDAQ OMX Stockholm (SWMA).

Intresserad?

I den här rekryteringen samarbetar vi med KIMM. Vi ser fram emot att få din ansökan med CV via www.kimm.se. Vi tar tyvärr inte emot ansökningar via mail, utan du söker enkelt med ditt CV eller din LinkedIn-profil på kimm.se. Om du går vidare i processen kommer du få genomföra två arbetspsykologiska tester. Vi vill nämligen tidigt i processen samla in så mycket fakta som möjligt för att vi ska kunna göra den bästa matchningen. Som kandidat får du göra testerna tidigt i processen eftersom vi vill säkerställa ett objektivt, fördomsfritt och rättvist urvalsarbete.

Som en del av vårt rekryteringsarbete genomgår våra slutkandidater en bakgrundskontroll, detta för att öka kännedomen om våra framtida medarbetare.

OBS! Urvalsprocessen kommer pausas under semesterveckorna v.29–32, du är välkommen med din ansökan under hela perioden.

Har du frågor om tjänsten kan du kontakta ansvarig rekryteringskonsult Johanna Nyqwist på jn@kimm.se

Välkommen med din ansökan!

Förmåner

  • Friskvård
  • Förtroendearbetstid
  • Karriärmöjligheter
  • Kollektivavtal
  • Personalrabatt

Ansök nu!

rekryteringsannonser

Så går det till

Vår rekryteringsprocess

Steg 01

Ansökan

Välkommen med din ansökan! Du söker enkelt via mobilen och kan välja att bifoga cv eller använda din LinkedIn-profil. Vi arbetar med kompetensbaserad rekrytering fri från fördomar och magkänsla för att säkerställa ett objektivt, fördomsfritt och rättvist urvalsarbete.

Steg 02

Urval och tester

Vi ser till kompetens och potential vilket innebär att du får genomföra arbetspsykologiska tester innan vi tittar på ditt CV. Vi vill nämligen samla in så mycket fakta som möjligt om dig för att kunna göra den bästa matchningen mot kravprofilen. Alla kandidater får återkoppling och kontinuerliga statusuppdateringar.

Steg 03

Intervju

Våra kompetensbaserade intervjuer syftar till att lära känna dig och dina styrkor. Du har dialog med oss hela vägen, blir du en slutkandidat i processen så får du även träffa vår uppdragsgivare.

Steg 04

Anställning

Passar du och uppdragsgivaren varandra är det dags för nästa steg i din karriär.

Steg 05

Uppföljning

Vi följer upp med både kandidat och kund efter en månad och efter fem månader. Detta för att säkerställa att alla är nöjda och att allt löper på som det ska.

Upptäck mer

Fler lediga jobb