Stockholm Rekrytering

Business Analyst till If Skadeförsäkringar

Vill du vara med och stödja styrning och beslutsfattande i Nordens största sakförsäkringsbolag? Har du dessutom ett öga för vad som kan göras bättre och drivet att få saker att hända? Då kanske rollen som Business Analyst är något för dig!

Business Analyst – en spännande roll med många möjligheter!

Som Business Analyst på If kommer du att ingå i ett team som idag består av 6 controllers/analytiker och vars främsta uppgift är att förse ledningsgruppen med information, analys och slutsatser. Du kommer att samarbeta med Ifs affärsområden och utifrån ett övergripande perspektiv bidra till att skapa förståelse för hur olika faktorer påverkar Ifs finansiella- och affärsmässiga utveckling.

I rollen som Business Analyst kommer du även att ges möjlighet att medverka i olika utvecklings- och förbättringsinitiativ – stort som smått. Det kan handla om allt från att identifiera och utvärdera strategiskt viktiga styrningsfrågor till att ta fram nya verktyg för managementrapportering i ett en alltmer digitaliserad miljö. Du kommer därmed att vara del i en spännande kontext där ditt bidrag kan påverka vägen framåt för If inom en rad olika områden!

Tjänsten är placerad i CFO-organisationen och du rapporterar till Head of Financial Control and Planning.

Dina arbetsuppgifter kommer bland annat att bestå av

  • Uppföljning, analys och rapportering inklusive sammanställning av underlag och presentationer till Ifs ledningsgrupp och andra nyckelintressenter
  • Identifiering av risker och möjligheter som centrala ingångsvärden i beslutsfattande
  • Löpande utvecklings- och förbättringsarbete
  • Finansiell planering och prognostisering
  • Arbete med olika typer av projekt

Vem är du?

För att passa i rollen kan du hantera komplexa arbetsuppgifter då du på ett strukturerat sätt bryter ned problem och presenterar resultatet på ett enkelt och tydligt sätt. Du väntar inte på att ett uppdrag kommer till dig utan ser vad som behöver göras och jobbar proaktivt. Du fattar snabbt essensen i varje uppgift och hur den passar in i det större perspektivet, vilket gör att du prioriterar rätt saker och angriper dina arbetsuppgifter på ett lämpligt sätt. Du uppmärksammar de viktiga detaljerna för att säkerställa pålitliga leveranser av högsta kvalitet men kan också sålla bort sådant som är mindre väsentligt.

Vi vill att du har en akademisk examen förslagsvis inom ekonomi/finans/statistik med betydande erfarenhet av en liknande roll. Dina kunskaper i Excel/Powerpoint är på den avancerade nivån och du känner dig trygg med både muntliga och skriftliga presentationer, både på svenska och engelska. Vi ser gärna att du har erfarenhet av att arbeta med nyckeltal i affärsnära miljöer och du har arbetat nära seniora ledningsgrupper. Har du tidigare konsulterfarenhet t.ex. inom Management Consulting är det meriterande.

Om If

If är det ledande sakförsäkringsbolaget i Norden med 3,7 miljoner kunder. Vi ägs av den finländska börsnoterade Sampokoncernen och har verksamhet i Sverige, Norge, Finland, Danmark och Baltikum. Vi är idag ca. 7 900 medarbetare som arbetar för att erbjuda våra kunder marknadens bästa försäkringslösningar, både privatpersoner och företag.

Vi försäkrar det som är värdefullt i livet. Vår uppgift är att ge skydd mot oväntade ekonomiska förluster, och bistå med rådgivning för att minska risken att något ska hända. Om olyckan är framme, lovar vi snabb och professionell skadehantering. Det ger ökad trygghet för den enskilde individen, företaget och samhället i stort.

Ansökan

I den här rekryteringen samarbetar If Skadeförsäkring med EQonomy/Wise Professionals. Du söker enkelt med ditt CV eller din LinkedIn-profil på wise.se och du får då svara på några korta frågor – vi tar inte emot ansökningar via mejl. Om du går vidare i processen kommer du inom några dagar att få genomföra två arbetspsykologiska tester. Vi vill tidigt i processen samla in så mycket fakta som möjligt för att vi ska kunna göra den bästa matchningen. Som kandidat får du göra testerna tidigt i processen eftersom vi vill säkerställa ett objektivt, fördomsfritt och rättvist urvalsarbete. Har du frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta ansvariga rekryteringskonsulter Johanna Treschcow på johanna.treschcow@wise.se och Andreas Larsson på andreas.larsson@wise.se

Välkommen med din ansökan!

Förmåner

  • Friskvård
  • Föräldralön
  • Karriärmöjligheter
  • Lunchförmåner
  • Personalrabatt
  • Privat sjukförsäkring

Ansök nu!

rekryteringsannonser

Så går det till

Vår rekryteringsprocess

Steg 01

Ansökan

Välkommen med din ansökan! Du söker enkelt via mobilen och kan välja att bifoga cv eller använda din LinkedIn-profil. Vi arbetar med kompetensbaserad rekrytering fri från fördomar och magkänsla för att säkerställa ett objektivt, fördomsfritt och rättvist urvalsarbete.

Steg 02

Urval och tester

Vi ser till kompetens och potential vilket innebär att du får genomföra arbetspsykologiska tester innan vi tittar på ditt CV. Vi vill nämligen samla in så mycket fakta som möjligt om dig för att kunna göra den bästa matchningen mot kravprofilen. Alla kandidater får återkoppling och kontinuerliga statusuppdateringar.

Steg 03

Intervju

Våra kompetensbaserade intervjuer syftar till att lära känna dig och dina styrkor. Du har dialog med oss hela vägen, blir du en slutkandidat i processen så får du även träffa vår uppdragsgivare.

Steg 04

Anställning

Passar du och uppdragsgivaren varandra är det dags för nästa steg i din karriär.

Steg 05

Uppföljning

Vi följer upp med både kandidat och kund efter en månad och efter fem månader. Detta för att säkerställa att alla är nöjda och att allt löper på som det ska.

Upptäck mer

Fler lediga jobb