

Ekonomi- och administrativ chef
UNHCR ger människor på flykt nödhjälp, skyddar deras rättigheter och hjälper dem att skapa en bättre framtid. Sverige för UNHCR har 90-konto och är UNHCR:s svenska partner.
Sedan starten 2013 har Sverige för UNHCR vuxit snabbt och vi är nu en av de tio största insamlingsorganisationerna i Sverige. Och vi fortsätter att växa. Vi befinner oss nu i ett spännande expansivt skede där vi provar nya grepp både i vårt insamlingsarbete och i vår kommunikation mot allmänhet och givare.
Om tjänsten
På Sverige för UNHCR arbetar du med engagerade kollegor i en snabbt växande ideell organisation med 45–75 medarbetare, beroende på säsong. Du är en del av ett globalt arbete i en både affärs- och värdedriven internationell miljö. Här får du stor möjlighet att vara med att påverka och skapa i en kultur där vi brinner för att förbättra livet för människor på flykt runt om i världen.
Tjänsten är en bred chefsroll där du har det övergripande ansvaret för ekonomi och administration med personalansvar för i dagsläget sju personer som arbetar inom HR, Administration, IT och Givarservice. Din uppgift blir att leda och optimera dessa områden på ett strategiskt, visionärt och operativt sätt, bland annat genom att fortsätta digitaliseringen av arbetssätt och uppföljning.
Du är medlem i ledningsgruppen och rapporterar till generalsekreteraren. Tjänsten bidrar bland annat med rapportering, revision, framtagning av prognoser och nyckeltal samt ekonomiskt utfall. Du spelar även en viktig roll i organisationens fortsatta strategiarbete för tillväxt genom affärsutveckling, ekonomisk styrning och arbete med organisationskultur.
Ansvarsområden:
- Kvalitetssäkring av redovisningen
- Upprättande av bokslut
- Budget och uppföljning
- Rapportering sker bland annat till stiftelsens styrelse samt till UNHCR:s huvudkontor för privat sektor i Köpenhamn
- Styrelsesekreterare
- HR
- Arbetsledning och stöd för övriga stabsfunktioner
- IT och kontorsansvar
- Givarservice
- Avtal och upphandlingar
Lönehanteringen och den löpande redovisningen utförs av en extern redovisningsbyrå, men kontakten med dessa ingår i rollen.
Om dig
För att lyckas i rollen behöver du ha flera års relevant erfarenhet av att arbeta i en liknande ledande roll inom ekonomi och/eller administration. Du är road av och duktig på att utveckla rutiner och processer för ökad effektivitet, men inser också att uppnådda resultat behöver förvaltas.
Du är prestigelös och idérik och har lätt för att pendla mellan operativa och strategiska arbetsuppgifter. Det är av stor vikt att du tycker om att arbeta med helheten, från det lilla till det stora.
Som person vill vi att du är självgående, initiativtagande och drivande i att i linje med Sverige för UNHCR:s värderingar och vision bygga och förbättra processer, utveckla analyser och kontroll av verksamheten. Det är meriterande om du har kunskaper i samt har ett genuint intresse av IT/CRM.
För denna roll krävs mycket goda kunskaper i svenska och engelska såväl muntligt som skriftligt och det är en fördel med tidigare erfarenhet från internationella kontakter och näringslivet.
Då vi är en mindre organisation lägger vi stor vikt vid dina personliga egenskaper. Du erbjuds en stimulerande och utvecklande roll med stort ansvar och mandat att påverka. Du blir en del av en organisation med mycket dedikerade och engagerade medarbetare, i centrala Stockholm. Vår kultur och vardag präglas av öppenhet, snabba beslut, flexibilitet, prestigelöshet samt en stark gemenskap i drivkraften att vi vill bidra till en bättre värld för människor på flykt. Som insamlingsorganisation vill vi att så mycket som möjligt av våra medel når ut till människor på flykt vilket återspeglas i att löneläget ligger lägre än i näringslivet. För vår bransch har vi konkurrenskraftiga löner.
Har vi väckt ditt intresse?
I den här rekryteringen samarbetar Sverige för UNHCR med EQonomy/Wise Professionals. Du söker enkelt med ditt CV eller din LinkedIn-profil på eqonomy.se och du får då svara på några korta frågor. Vi värnar om din integritet och behandlar allas personuppgifter enligt GDPR förordningen därför kan vi inte ta emot din ansökan via mail hur gärna vi än vill.
Om du går vidare i processen kommer du inom några dagar att få genomföra två arbetspsykologiska tester. Vi vill tidigt i processen samla in så mycket fakta som möjligt för att vi ska kunna göra den bästa matchningen. Som kandidat får du göra testerna tidigt i processen eftersom vi vill säkerställa ett objektivt, fördomsfritt och rättvist urvalsarbete. Vi jobbar med löpande urval och kan komma att tillsätta tjänsten före sista ansökningsdag. Har du frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta ansvarig rekryteringskonsult Jonatan Lundberg jonatan.lundberg@eqonomy.se eller Christina Norin christina.norin@eqonomy.se
Välkommen att söka!
Förmåner
- Friskvård
- Föräldralön
- Kollektivavtal

Ta del av våra artiklar som hjälper dig inför intervjun

Så går det till
Vår rekryteringsprocess
Steg 01
Ansökan
Välkommen med din ansökan! Du söker enkelt via mobilen och kan välja att bifoga cv eller använda din LinkedIn-profil. Vi arbetar med kompetensbaserad rekrytering fri från fördomar och magkänsla för att säkerställa ett objektivt, fördomsfritt och rättvist urvalsarbete.
Steg 02
Urval och tester
Vi ser till kompetens och potential vilket innebär att du får genomföra arbetspsykologiska tester innan vi tittar på ditt CV. Vi vill nämligen samla in så mycket fakta som möjligt om dig för att kunna göra den bästa matchningen mot kravprofilen. Alla kandidater får återkoppling och kontinuerliga statusuppdateringar.
Steg 03
Intervju
Våra kompetensbaserade intervjuer syftar till att lära känna dig och dina styrkor. Du har dialog med oss hela vägen, blir du en slutkandidat i processen så får du även träffa vår uppdragsgivare.
Steg 04
Anställning
Passar du och uppdragsgivaren varandra är det dags för nästa steg i din karriär.
Steg 05
Uppföljning
Vi följer upp med både kandidat och kund efter en månad och efter fem månader. Detta för att säkerställa att alla är nöjda och att allt löper på som det ska.
Upptäck mer
Fler lediga jobb

Junior Talent Acquisition Partner till Svensk Fastighetsförmedling
Har du ett intresse för rekrytering och Employer Branding? Vill du samtidigt arbeta i ett framåtlutat och engagerat team hos ett stort nationellt bolag i framkant? Svensk Fastighetsförmedling söker nu en passionerad och kvalitetsmedveten Junior Talent Acquisition Partner till deras huvudkontor i centrala Stockholm!

HR Business Partner
Är du en HR Business Partner som söker nya utmaningar och trivs bäst i ett varmt, prestigelöst och lösningsorienterat bolag? HSB vill ligga i framkant och vara moderna och du blir en del av ett litet HR-team där just dina erfarenheter och drivkrafter kan tas tillvara och utvecklas. Den här möjligheten vill du inte missa!
Ekonomiassistent till kundreskontra
Har du tidigare erfarenhet av arbete med kundreskontra och vill starta ett nytt konsultuppdrag inom kort? Kolla in denna tjänst!