Stockholm Rekrytering

Lön- och förmånschef – Stockholm

Motiveras du av att ha möjligheten att påverka och arbeta på en plats där ingen dörr är stängd? Ser du dig själv som proffsig, driven och med ett stort hjärta? Då har du hittat rätt!

Välkommen till Swedol – för oss som gör jobbet!

Våra kunder är proffs! De lever på sin kunskap och sin tid och vi vill självklart erbjuda dem lika proffsiga råd och lösningar av oss – deras team.

Vi erbjuder flera olika specialistområden och varumärken under samma tak. Gemensamt för oss alla i affärsområden är att vi arbetar vi som en del i slutkundens team – i alla roller och på alla nivåer! Vi hjälps åt att ge service till våra kunder, i nära samarbete med våra leverantörer och andra partners.

Våra kunder gillar oss därför att vi alltid sätter dem i centrum och visar att vi vill att de ska bli framgångsrika i sina verksamheter. Vi är trevliga, vi förenklar deras vardag och försöker alltid at hitta de bästa lösningarna.

Rollen:
Vi är inne i en spännande och expansiv fas. Vi söker dig som vill vara med och påverka affärsområdets fortsatta tillväxt och samtidigt arbeta brett med våra löner och verksamhetens förmåner. Du kommer att få en central roll i detta arbete där ett stort fokus är att utveckla en nordisk strategi för ersättning och förmånsfrågor.

Du kommer leda vårt svenska löneteam som arbetar med löner och förmåner för både tjänstemän och kollektivanställda. Du blir ett stöd till ledningen och cheferna i ersättnings- och förmånsrelaterade frågor, samt ansvarar för lönekartläggning och den årliga lönerevisionen.

Du får ett:

Ledarskapsansvar – att leda ditt team och affären. Teamet består av 5 medarbetare sitter i Tyresö och Alingsås.

Uppföljningsansvar – aktivt leda, utveckla och följa upp teamets prestation för att nå uppsatta mål, nyckeltal och service. Du är ansvarig för att identifiera, säkerställa och utveckla insatser.

Budgetansvar – implementera, utveckla och följa upp planer och budget och då specifikt för kostnader kopplade till HR systemet i Sverige.

Resultatansvar – skapa tydliga mål för teamet som är väl förankrade i vår strategi och värdegrund. Processansvar för processer relaterade till ersättning och förmåner.

Personalansvar –introducera, coacha, utveckla och följa upp samtliga medarbetare enligt ett situations anpassat ledarskap och satta HR-processer.

Specifikt rollansvar:

  • Säkerställa att Swedol som arbetsgivare erbjuder marknadsmässiga och attraktiva ersättningar och förmåner i Norden över tid.
  • I rollen ingår ett ansvar att över tid implementera ett gemensamt nordiskt lön/HR system, Aditro, och driva den förändringsresan. Idag har vi precis inlett projektet i Sverige och planerar att gå i drift med Aditro under våren. Att säkerställa att det svenska projektet implementeras med kvalitet och enligt tidsplan blir en av de viktigaste prioriteringarna för 2021.
  • Utöver att ansvara för lönegruppen även ansvara för förmåner (såsom friskvård, försäkringar, förmånsbilar) för affärsområdets svenska medarbetare.
  • Utveckla organisationens medvetenhet och kunskap i ersättningsfrågor.

Du kommer organisatoriskt att tillhöra HR-teamet, som sitter i olika delar av Sverige och du rapporterar till HR-chefen i Tyresö, Stockholm.

Vem är du?

Du har dokumenterad erfarenhet av arbete som lönechef, samt gärna några år som specialist inom ersättning & förmåner. Vi vill gärna att vår nya chef ska ha erfarenhet av förändringsarbete kopplat till löneprocesser samt av att byta lönesystem. Det är även bra om du har projektledarerfarenhet och vana att driva förändring.

Det är meriterande om du har tidigare erfarenhet av arbete i en nordisk matrisorganisation samt har arbetat med och tolkat kollektivavtal, samt arbetsrätt.

Viktiga personliga kompetenser är att du är strukturerad och detaljorienterad. Stresstålig, en god ledare samt har förmåga att vara både operativ och strategisk.

Vi uppskattar att du har ett affärsmässigt förhållningssätt samt kan jobba självständigt.

Som person är du prestigelös, positiv, lösningsorienterad och villig att ”hugga in” där det behövs. Om du utöver det är skicklig på att bygga relationer och kommunicera i ditt arbete så kommer du att lyckas väl i denna roll!

Om oss

Sedan 1 april 2020 är Swedol en del av Momentum Group och bildar tillsammans med TOOLS ett gemensamt affärsområde för verktyg, förnödenheter, arbetskläder och skydd. Momentum Group är en av de ledande återförsäljarna av industriförnödenheter och industrikomponenter, tjänster och service till professionella slutanvändare inom industri- och byggsektorerna i Norden. Den sammanslagna koncernen omsätter drygt 9 miljarder SEK per år, varav det sammanslagna affärsområdet för verktyg, förnödenheter, arbetskläder och skydd svarar för cirka 8 miljarder SEK. Momentum Group är noterat på Nasdaq Stockholm Mid Cap. 

Vi har en webbhandel och cirka 130 butiker i Sverige, Norge, Finland och Estland under varumärkena Swedol, Grolls, Univern och Nima och Tools. Våra kunder finns huvudsakligen inom områden som Bygg och anläggning, Industri och verkstad, Åkeri och transport, Jord- och skogsbruk samt Offentlig förvaltning. I Sverige har vi ca 1300 anställda, fördelade på ett antal bolag.

Vill du veta mer?
I den här rekryteringen samarbetar vi med Wise Professionals som är Rekryteringsbyrån som designar, utvecklar och erbjuder hållbara rekryteringslösningar tillsammans med kunder och kandidater som ställer höga krav. För att säkerställa en objektiv och icke-diskriminerade rekrytering kommer du att få genomföra arbetspsykologiska tester om du går vidare i denna process.

Har du frågor om tjänsten kan du kontakta ansvarig rekryteringskonsult Paul Shipley, på: Paul.Shipley@wise.se. Vi arbetar med löpande urval och ser därför fram emot att få din ansökan så snart som möjligt, dock senast den 27 september.

Vi hörs!

Ansök nu!

rekryteringsannonser

Så går det till

Vår rekryteringsprocess

Steg 01

Ansökan

Välkommen med din ansökan! Du söker enkelt via mobilen och kan välja att bifoga cv eller använda din LinkedIn-profil. Vi arbetar med kompetensbaserad rekrytering fri från fördomar och magkänsla för att säkerställa ett objektivt, fördomsfritt och rättvist urvalsarbete.

Steg 02

Urval och tester

Vi ser till kompetens och potential vilket innebär att du får genomföra arbetspsykologiska tester innan vi tittar på ditt CV. Vi vill nämligen samla in så mycket fakta som möjligt om dig för att kunna göra den bästa matchningen mot kravprofilen. Alla kandidater får återkoppling och kontinuerliga statusuppdateringar.

Steg 03

Intervju

Våra kompetensbaserade intervjuer syftar till att lära känna dig och dina styrkor. Du har dialog med oss hela vägen, blir du en slutkandidat i processen så får du även träffa vår uppdragsgivare.

Steg 04

Anställning

Passar du och uppdragsgivaren varandra är det dags för nästa steg i din karriär.

Steg 05

Uppföljning

Vi följer upp med både kandidat och kund efter en månad och efter fem månader. Detta för att säkerställa att alla är nöjda och att allt löper på som det ska.

Upptäck mer

Fler lediga jobb