

Gruppchef Laser till TRUMPF Maskin AB
Vill du bli en del av ett marknads- och teknologiledande bolag inom verktygsmaskiner och laserteknik och leda en grupp servicetekniker? Brinner du för ledarskap och har dessutom teknisk förståelse? Har du erfarenhet av att driva förändringsarbete med gott resultat? Då kan du vara den vi söker!
Vi är ett helägt dotterbolag till det tyskbaserade TRUMPF GmbH och Co. KG – marknadsledare och teknologiledare inom maskin- och laserteknik för industriell plåtbearbetning och erbjuder kompletta produktionslösningar inom dessa sektorer tillsammans med digitaliseringslösningar i form av konsultation, plattform och mjukvara. Vårt huvudkontor finns i Alingsås ca 4 mil ifrån Göteborg med närhet till både flygplats och E20. Vi ansvarar för försäljning, eftermarknad, service och utbildning av verktygsmaskiner och laserteknik Sverige och Norge. Vi vill att våra kunder ska vara långsiktiga partners som vi växer tillsammans med. Och med den ivriga strävan att vara med och skapa framtiden garanterar vi en kontinuerlig innovation. Våra kunder växer och vi med dem. Det gör att vi är på en fantastisk tillväxtresa som vi gärna vill att du ansluter till.
Läs mer om oss här.
Vad innebär rollen som gruppchef Laser?
Ditt viktigaste uppdrag är att leda och inspirera teamet så att de på bästa sätt bidrar till Trumpfs framgång. Du är personalansvarig för en grupp om ca 12 medarbetare; både resande tekniker och inhouse tekniker där du som ledare kontinuerligt utvecklar och coachar samt skapar förutsättningar för medarbetarna att växa. För att uppnå detta leder du gruppens arbete mot uppställda mål genom ett nära och värderingsstyrt ledarskap. Dina medarbetare finns utspridda i Sverige och jobbar såväl nationellt som i Norge och Danmark. Du kommer därför dagligen arbeta med att leda på distans. Resor ingår i tjänsten för att besöka dina medarbetare samt besöka vårt internationella huvudkontor i Tyskland.
Exempel på arbetsuppgifter:
- Ansvara för att leda och utveckla dina medarbetare
- Säkerställa god arbetsmiljö och ett säkert arbetssätt
- Resurs- och bemanningsplanering
- Utveckla gruppens kompetenser
- Ansvara för processer och rutiner
- Eftersträva ständiga förbättringar och vidareutveckling inom ditt ansvarsområde
- Definiera och följa upp mål för medarbetarna samt genomföra medarbetarsamtal
- Lönesättning och lönesamtal
- Tillämpning av regler och servicestandarder
- Säkerställa att målen för KPIer uppfylls
Du är placerad på vårt huvudkontor i Alingsås, med möjlighet till flexibelt arbete på kontoret och digitalt hemifrån. Du rapporterar till After Sales Manager och ingår i ledningsgruppen för After Sales.
Om dig
Vi söker dig med minst 3 års ledarerfarenhet, gärna där du har lett på distans. Du har erfarenhet från att ha arbetat kundnära inom teknisk bransch vilket gett dig en god förståelse för såväl teknik som affären.
Som ledare är du genuin, har en personlig mognad och har god kommunikativ förmåga. Du har en stark etisk kompass och är en förebild för dina medarbetare. Du skapar motivation och stort engagemang genom ditt sätt att leda. Du känner dig trygg i din ledarroll och har förmåga att skapa samsyn samt ett värderingsstyrt arbetsklimat. Du behöver kunna skapa struktur men också kunna behålla lugnet och agera genomtänkt vid oväntade situationer.
B- körkort samt flytande på svenska och engelska i tal och skrift är ett krav.
Vi erbjuder
”Trusting in brave ideas” – Det är vårt löfte till alla som arbetar på vårt företag. Grunden till det är vårt familjeföretag, som för oss innebär inte bara en företagsform utan det som styr hela vårt tänkande och handlande: Vi fattar långsiktiga beslut och kan därmed ge våra anställda den trygghet och stabilitet som behövs för att djärva idéer ska få möjlighet att växa. Vår kreativitet genomsyrar hela företaget med innovativa produkter och tjänster, en arbetsmiljö med ett stort mått av frihet och ansvar liksom möjligheter till lärande och utveckling för våra medarbetare.
Klicka här för att läsa mer om hur det är att arbeta hos oss.
Ansökan
Den här rekryteringen genomförs i samarbete med Wise Professionals. Du kommer att få genomföra arbetspsykologiska tester om du går vidare i processen. Har du frågor om tjänsten kan du kontakta ansvarig rekryteringskonsult Karin Ardbo på karin.ardbo@wise.se eller 073-521 65 19.
Vi intervjuar löpande, så rollen kan komma att tillsättas före sista ansökningsdatum.
Varmt välkommen med din ansökan!
Förmåner
- Friskvård
- Förmånsbil
- Förtroendearbetstid
- Karriärmöjligheter
- Kollektivavtal
- Privat sjukförsäkring

Ta del av våra artiklar som hjälper dig inför intervjun

Så går det till
Vår rekryteringsprocess
Steg 01
Ansökan
Välkommen med din ansökan! Du söker enkelt via mobilen och kan välja att bifoga cv eller använda din LinkedIn-profil. Vi arbetar med kompetensbaserad rekrytering fri från fördomar och magkänsla för att säkerställa ett objektivt, fördomsfritt och rättvist urvalsarbete.
Steg 02
Urval och tester
Vi ser till kompetens och potential vilket innebär att du får genomföra arbetspsykologiska tester innan vi tittar på ditt CV. Vi vill nämligen samla in så mycket fakta som möjligt om dig för att kunna göra den bästa matchningen mot kravprofilen. Alla kandidater får återkoppling och kontinuerliga statusuppdateringar.
Steg 03
Intervju
Våra kompetensbaserade intervjuer syftar till att lära känna dig och dina styrkor. Du har dialog med oss hela vägen, blir du en slutkandidat i processen så får du även träffa vår uppdragsgivare.
Steg 04
Anställning
Passar du och uppdragsgivaren varandra är det dags för nästa steg i din karriär.
Steg 05
Uppföljning
Vi följer upp med både kandidat och kund efter en månad och efter fem månader. Detta för att säkerställa att alla är nöjda och att allt löper på som det ska.
Upptäck mer
Fler lediga jobb

Junior Talent Acquisition Partner till Svensk Fastighetsförmedling
Har du ett intresse för rekrytering och Employer Branding? Vill du samtidigt arbeta i ett framåtlutat och engagerat team hos ett stort nationellt bolag i framkant? Svensk Fastighetsförmedling söker nu en passionerad och kvalitetsmedveten Junior Talent Acquisition Partner till deras huvudkontor i centrala Stockholm!

HR Business Partner
Är du en HR Business Partner som söker nya utmaningar och trivs bäst i ett varmt, prestigelöst och lösningsorienterat bolag? HSB vill ligga i framkant och vara moderna och du blir en del av ett litet HR-team där just dina erfarenheter och drivkrafter kan tas tillvara och utvecklas. Den här möjligheten vill du inte missa!
Ekonomiassistent till kundreskontra
Har du tidigare erfarenhet av arbete med kundreskontra och vill starta ett nytt konsultuppdrag inom kort? Kolla in denna tjänst!