Marknadskonsulten – Vem är hen?

Allt fler marknadsavdelningar väljer konsultlösningar för att kunna hantera snabbt uppkomna omställningar, organisationsförändringar och arbetstoppar. Här delar vi med oss av fem avgörande karaktärsdrag för att lyckas i rollen som marknadskonsult.

I en tid av åtstramade marknadsbudgetar, anställningsstopp och tidspressade projekt är konsultlösningen inte bara en välkommen lösning för teamet på Marknadsavdelningen, det kan också vara en avgörande kugge i organisationens framgång, kommunikations- och konkurrenskraft.

Samtidigt som konsulten ofta är efterlängtad i verksamheten ställer upplägget också stora krav på både arbetsgivare och konsult. Bägge parter förväntas leverera på högt uppsatta mål och förväntningar under en tidsbegränsad period som ofta uppstår i en tid av förändring hos arbetsgivaren.

Så, när du står inför valet att ta in en konsultlösning inom marknad och kommunikation vill vi att du ska ha den absolut bäst matchade personen för uppdraget. Vi har identifierat fem avgörande karaktärsdrag hos personer som trivs i och lyckas hantera rollen som konsult inom marknad och kommunikation.

Initiativtagaren
Att hyra in en konsult är ofta ett alternativ till en rekrytering där behovet uppstår från en dag till en annan. Som konsult förväntas du på kort tid sätta dig in i arbetet och din uppdragsgivares organisation. Du bör därför vara en nyfiken och initiativtagande person som snabbt kan förstå sammanhang och komma fram till nya lösningar.

Experten
Som konsult är du en uppskattad resurs eftersom du bidrar med specialistkunskap som ofta är en bristvara hos uppdragsgivaren. Du kommer troligtvis att vara med i digitala projekt och bidra till utveckling, förändring och expansion. Du bör ha koll på de senaste trenderna inom området med bred kunskap om olika branscher.

Nätverkaren
För att bli en framgångsrik och uppskattad konsult bör du vara en social och nyfiken person. Du behöver vara en människokännare som är duktig på att sprida glädje till kunder och kollegor. Att göra ett gott jobb som konsult medför alltid att nya dörrar öppnas. Ditt nätverk kommer snabbt att växa och nya möjligheter
kommer att uppstå.

Våghalsen
Om du är en generalist inom marknad och kommunikation kan konsultlösningen vara perfekt för dig som vill ta steget ut att bredda dig. Det är en utmärkt lösning för dig som vill testa en ny roll, bransch eller företag. För att våga ta steget ut och trivas i konsultrollen krävs därför mod, passion och driv.

Entreprenören
Det skapas många möjligheter och nya karriärvägar för en framgångsrik konsult. Många startar egna bolag och kan fakturera bra. Men periodvis kan konsulten vara utan uppdrag och behöver då vara kreativ för att hitta nya möjligheter. För att trivas med det bör du vara en person som trivs med kortsiktiga mål, ständiga förändringar och en inställning till att vilja lyckas.

Vill du veta mer? Du är alltid varmt välkommen att höra dig till oss!