Skip to content
Denna position har redan blivit tillsatt

Kommunikationschef till Max Matthiessen

Stockholm
Vi befinner oss mitt i en spännande utvecklingsresa och söker nu en Kommunikationschef. I 130 år har Max Matthiessen hjälpt företag och privatpersoner att fatta välgrundade beslut om pensioner, försäkringar och placeringar. Genom vår samlade erfarenhet och expertis kan vi göra en verklig skillnad, där vi är med och bidrar till en tryggare ekonomisk framtid för våra kunder. Nu står vi inför en expansiv utvecklingsfas med fokus på ökad innovation och nya attraktiva kunderbjudanden samt en stark tillväxtplan. Vill du vara med?

Arbetsuppgifter:

Vi befinner oss mitt i en spännande utvecklingsresa och söker nu en Kommunikationschef. Vi söker en person som har höjd och bredd inom kommunikation och marknad och som vill leda och arbeta i och tillsammans med ett team med två kommunikatörer. I rollen har du det övergripande ansvaret för all intern- och extern kommunikation som rör vår verksamhet. Här får du arbeta såväl strategiskt som operativt med att utveckla och förädla vårt varumärke, öka kännedom och engagemang ​för vår önskade position på marknaden och skapa goda förutsättningar för en kommunikativ organisation.

Ditt ledarskap och nya tänk bidrar till att öka effektiviteten av gruppens arbete och produktioner. Du har personalansvar, budgetansvar och både prioriterar och driver samt tar aktiv del av planering, genomförande och uppföljning. Gruppen arbetar nära försäljning och våra olika affärsområden. Du kommer även att arbeta nära VD, ledningsgrupp, HR och andra ledare. Tillsammans sitter vi i centrala Stockholm och du rapporterar till VD. Eftersom vi är en liten avdelning krävs en hög grad av prestigelöshet & flexibilitet. Dina arbetsuppgifter är bland annat:

  • Förstärka Max Matthiessens varumärke med ansvar för marknadsförings-, försäljnings- och kommunikationsaktiviteter i olika kanaler och målgrupper.
  • Förvalta och utveckla webbplatser, intranät och andra digitala kanaler.
  • Skriva pressmeddelanden, ta fram broschyrer och annat material både intern och till kunder.
  • Vara redaktör för Max Matthiessens kundtidning (2 nr/år), samt skriva en del texter/artiklar till tidningen.
  • Ansvara för att nå budgeterat resultat samt långsiktigt utveckla enhetens arbete. Att tillsammans med medarbetarna i gruppen ta fram en långsiktig affärsplan samt en årlig verksamhets- och aktivitetsplan för området.
  • Hålla planerings- och lönesamtal.

För att vara framgångsrik i uppdraget är du en utåtriktad och kommunikativ person som har lätt för att skapa förtroende. Du arbetar gärna med andra för att skapa engagemang och delaktighet men bidrar själv till gruppens leverans, främst genom att vara skribent . För att trivas i rollen är du nyfiken och har kunskap av att med hjälp av journalistiska metoder producera och publicera innehåll som målgruppen finner givande, informativt och intressant. Allt med avsikt att höja ett varumärke och skapa engagemang. Du kan se samband mellan god kommunikation, affärsresultat och vill gärna vara med på vår resa. Vi söker en ledare som är duktig på att leda team, kommunicera en tydlig riktning åt ditt team samt stöttar dem i att prioritera och genomföra. Du har en stor drivkraft, kreativitet och vilja att påverka vilket ställer krav på en god kännedom om vår bransch, tjänstepensionsområdet, lagstiftning och ett brett intresse för samhällsfrågor och att kommunicera dessa på olika sätt.

Vi söker dig som har:

  • Minst 3–5 års relevant arbetslivserfarenhet från en liknande roll med erfarenhet av kommunikation.
  • Skicklig skribent som är van att skriva. Exempelvis: artiklar, pressmeddelanden, texter för webb, intranät samt för andra digitala kanaler.
  • Van att arbeta med att utveckla webbplatser, intranät och andra digitala kanaler.
  • Goda ledaregenskaper och erfarenhet av att leda team, driva projekt från start till mål och inkludera medarbetare.  
  • Du har stor erfarenhet av att definiera nyckeltal samt följa upp, analysera och rapportera effekt, insikter och rekommendationer till organisationen samt teamet.
  • Tidigare stöttat och coachat ledare i kommunikationsfrågor.
  • Van att leda projekt samt arbeta både strategiskt och operativt i kommunikationsfrågor.
  • Erfarenhet och vana av att arbeta i CMS (Wordpress), utskicksverktyg (Apsis) InDesign, MyNewdesk, Meltwater och Storykit.
  • Du har en mycket god förmåga att uttrycka dig på svenska och engelska i tal och skrift samt har en god stilistisk förmåga.
  • Haft budgetansvar och agerat kravställare mot konsulter/leverantörer/byråer. 
  • Du får gärna ha ett stort intresse för den bransch vi verkar i och hållbarhetsfrågor.
  • Gärna erfarenhet av bolag i vår storlek samt från en liknande resa av transformering /ompositionering av varumärke.

Intresserad? Välkommen med din ansökan!

Vad händer nu? I denna rekrytering samarbetar vi med KIMM. Önskar du mer information eller har frågor om rollen, kontakta gärna ansvarig rekryteringskonsult Sabina Axelsson sa@kimm.se. Vi ser fram mot din ansökan med CV och ett personligt brev via www.kimm.se. Vi tar tyvärr inte emot ansökningar via mail pga GDPR. Urval sker löpande och tjänsten kan komma att tillsättas innan sista ansökningsdatum. 

Välkommen med din ansökan redan idag!

Förmåner: Friskvård, Karriärmöjligheter, Kollektivavtal