Väck attraktionskraften i platsannonsen!

Platsannonsen som fenomen har utvecklats mycket de senaste åren. Den traditionella tidningsannonsen har tvingats undan för att ge plats åt de växande digitala och sociala plattformarna. Nätverk och relationer ges större betydelse i och kreativa lösningar som video CV:n förändrar hur kandidater och rekryterare pratar med varandra.

Samtidigt som vi ges allt fler och bättre möjligheter till exponering bidrar det också till en ökande oro bland arbetsgivare, en problematik att hitta rätt kanaler för exponering, att nå ut till rätt målgrupp och att lyckas skriva en platsannons som berör, som lämnar avtryck.

Platsannonser som berör

Vad skulle få dig själv att dela en annons i ditt nätverk om du inte hade någon koppling till företaget? Det finns säkert många svar på den frågan men troligtvis tänker du på något som har varit lite udda – som fått dig att skratta eller kanske till och med bli provocerad. I grunden handlar ju annonsering och reklam om att beröra. Det kan vara små beröringspunkter som att ha en annorlunda rubrik eller ett mer dynamiskt och personligt språk. Om det sedan är tramsigt eller fyndigt kan vara svårt att avgöra men där handlar det nog om att våga testa och utmana dig själv och traditionella metoder.

Enkla tips för att sticka ut och beröra kan vara att man berättar något unikt om företaget, kanske någon historisk kuriosa. Ett annat exempel kan vara att man tar med något som ligger i tiden för att få annonsen att upplevas modern och i framkant. Exempelvis om man vunnit någon tävling eller om man nyligen startat verksamhet i ett nytt land.

What’s in it for me?

Ett misstag som är vanligt bland många arbetsgivare och rekryterare är att vi endast tänker på den kompetens vi behöver få in på arbetsplatsen. Det är inte konstigt egentligen. Det är en svår balansgång att få in många och relevanta ansökningar samtidigt som vi vill skriva en tydlig och informativ annons. Men, vad vi ofta glömmer är personen bakom kandidaten, egenskaperna och personlighetsdragen som ofta gör hela skillnaden i en rekryteringsprocess. Risken med att skriva en annons med kravfyllda punktlistor och måsten är att vi missar kärnan i annonsen – att skapa intresse hos läsaren.

Tänk igenom vad du vill åstadkomma med din platsannons. Som arbetsgivare handlar det inte bara om att hitta en lämplig kandidat, det är även ett sätt att marknadsföra ditt företag. Ta tillfället i akt att jobba med både Employer Branding och exponering av ditt varumärke. Att ha en lång kravlista med förväntningar på vad du som arbetsgivare räknar med att personen ska kunna kanske inte skapar den där lusten och viljan att söka sig till just ditt företag, vilket kan leda till att du förlorar en hel del bra kandidater!

Så här kommer du igång med skrivandet!

Tycker du det är jobbigt att komma igång med skrivandet? Har du svårt att hitta en bra struktur, rätt formulering eller får ofta skrivkramp? Lugn, du är inte ensam! Här listar vi några enkla tips och råd till dig som står i startgroparna för att skriva en platsannons.

Kartlägg målgruppen
Vem är mottagaren av din annons? Gå tillbaka till kravprofilen och plocka ut de kompetenser och egenskaper som är särskiljande för just din målgrupp. Vi vet av erfarenhet att det kan vara stor skillnad att skriva för olika yrkesgrupper – en kandidat inom HR vill sällan läsa om samma saker som en kandidat inom IT. Vad har din målgrupp för intressen, karriärambitioner och läsvana?

Skifta perspektiv!
Innan du börjar skriva kan det vara bra att skifta perspektiv från rekryterare till kandidat. Sätt på dig läsarens glasögon en liten stund och fundera på vad som skulle göra att just den personen väljer att läsa din annons.

Beskriv rollen, lyft fördelar
Önskvärda kompetenser, en tydlig rollbeskrivning och en kort berättelse om företaget är alla tre gemensamma nämnare för vad varje platsannons bör innehålla. Vårt bästa tips är att vara så ärlig och tydlig som möjligt när du lägger fram fakta i en platsannons, det sätter en bra förväntan hos kandidaten redan från början. Samtidigt uppmuntrar vi ofta våra kunder att tona ner krav och måsten i en rollbeskrivning. Lyft istället fram fördelarna med rollen, utvecklingsmöjligheter och om det finns något som gör just er arbetsplats unik – det är bra och rolig fakta som höjer intresset för annonsen.

Struktur
Hur ska din platsannons se ut? Vill du inleda med en beskrivning av företaget eller är det mer intressant för läsaren att gå direkt in på rollbeskrivningen? Kommer du ha med rörligt material som video, eller ska du kanske länka till en karriärsida. Vilka kanaler ska platsannonsen synas i? Ibland kan det finnas särskilda krav som behöver uppfyllas om en platsannons ska gå i print eller ligga ute i sociala medier, kolla upp det på förhand så att du inte får en överraskning när du ska publicera annonsen.

Rubriken
En bra rubrik kan göra hela skillnaden för en platsannons. En rolig, kreativ eller spetsig rubrik får ofta uppmärksamhet och står ut i mängden. Samtidigt kan den allra enklaste rubriken ibland vara det som fångar läsarens intresse mest. Vi är idag överrösta av kreativa, underfundiga rubriksättningar i nyhetsflöden och på sociala medier – att skala ner och vara så pass kreativ som situationen kräver kan också vara den rätta vägen att gå.

Nu är det bara att börja skriva!

 

Vill du veta mer om hur du kan skapa attraktionskraft genom platsannonsen? Tveka inte att kontakta oss!