Skip to content

Customer case – Bona

Familjeföretaget som var pionjärer på marknaden

Det är inte varje dag man stöter på ett företag som är familjeägt, Bona har funnits i drygt 100 år och är nu inne på fjärde generationen. Sedan starten arbetar man med att ta fram produkter för trägolv, och de senaste åren har man breddat sortimentet till produkter även för andra golvmaterial. En snabb tillväxt har ställt höga krav på att hitta rätt specialister.

– ”Vårt hjärta är R&D”

“Rekryteringen på företaget går i vågor. Mest handlar det om att någon går i pension, men de senaste tre åren har vi ökat netto med cirka 15 personer. Generellt har vi vuxit mest inom marketing och sälj. Utvecklingen har gått snabbt vad gäller e-handel, där vi behövt få in ny kompetens som vi inte haft. Produktionsmedarbetare och kemister behövs också. Vårt hjärta är ju R&D.”

Ann Rossenbeck, HR chef på Bona

Kort om Bona

Företaget startade i Malmö och grundades 1919 av familjen Edner. I Malmö har bolaget 150 medarbetare i alla avdelningar. Från koncernledningen till produktion, research and development, kemister, IT, inköp, ekonomi och HR.

I företaget händer det saker hela tiden och ägarna tänker långsiktigt. De har dotterbolag i 17 olika länder, de största i USA och Tyskland där de också har fabriker. Totalt handlar det om ungefär 700 medarbetare världen över. 

”– Det är hög trivsel, som det är när familjeföretag är som bäst”

Ann Rossenbeck är HR Chef med ansvar för Sverige. Hon berättar att de haft väldigt låg personalomsättning. Många av de anställda har varit där i 20-30 år. Det är hög trivsel, som det är när familjeföretag är som bäst, berättar hon.

I jakten på sin nästa miljöingenjör hörde Ann och Bona av sig till Wise Professionals. Året innan fick Ann hjälp av Wise Professionals att tillsätta en HR generalist. Nästan alla nyrekryteringar som Bona nu står inför handlar om att hitta specialister, roller som kan vara svåra att hitta. Valet av rekryteringspartner föll på Wise Professionals tack vare goda ord och tidigare lyckat samarbete. Ann berättar:

“Vi har inte tiden eller kontakterna som behövs för att hitta dessa specialister. Vi väljer rekryteringspartner efter behov och från fall till fall, men jag hade hört mycket gott om just Wise. Efter vårt första samarbete förra året var jag supernöjd. Det handlar dels om metodiken och verktygen som används men är också personbundet.”

Ann Rossenbeck, HR chef på Bona

“– Efter vårt första samarbete förra året var jag supernöjd. Det handlar dels om metodiken och verktygen som används men är också personbundet.” 

Ann Rossenbeck, HR chef på Bona

“– Miljötänket går igenom allt, även vår egen arbetsmiljö. Hållbarhet är otroligt viktigt.”

”Jag tycker att det är ett prestigelöst och vänligt företag. Vi har en väldigt tydlig miljöprofil. Vi var först i världen på 70-talet att ta fram lösningsmedelsfria golvlacker. Det var ett stort problem för många målare och golvläggare då dessa ämnen var otroligt skadliga. Vi var pionjärer. Idag har de flesta vattenbaserade produkter.”

Ann Rossenbeck, HR chef på Bona

Miljöingenjör är en svår roll att hitta

Den roll som Bona var ute efter att tillsätta, miljöingenjör, är en svår specialistroll att rekrytera. Ann berättar:

”Det är en global funktion där personen till viss del måste vara ute och scanna av vilka lagförslag som ligger så att vi har koll. Får vi nys om att en råvara t.ex. kommer att bli klassificerad på ett nytt sätt så kan det vara en lång process att hitta en ersättningsråvara.”

Det var en av anledningarna att Ann valde att inleda ett samarbete med en rekryteringspartner. Hon beskriver samarbetet med Wise Professionals:

”Det som är viktigt för mig i min roll är att vår rekryteringspartner är vår förlängda arm, därför är jag kräsen med vem vi väljer. Jag följer vissa konsulter som kan oss. Wise är en relativt ny bekantskap, men jag kände direkt – de är intresserade och ställer rätt frågor. Jag har fått så mycket positiv feedback från kandidater som kommit på intervju, fått höra att de blivit så väl bemötta. Det gör mig glad. Wise håller kontakten och håller mig informerad. De kandidater vi får presenterade är relevanta och väl förberedda. Jag och mina kollegor är verkligen supernöjda.”

Ann Rossenbeck, HR chef på Bona

Rekrytering är ett hantverk

Att matcha rätt kompetens med rätt företag är ett hantverk, det är lite som att lägga ett pussel. Saknas en eller flera bitar är det svårt att se hela bilden. I dagsläget händer det otroligt mycket på marknaden och företagens behov av att hitta rätt person snabbt är stort. Vi på Wise Professionals jobbar hela tiden med att ha våra talanger redo så att vi kan hjälpa företag med det de behöver – i rätt tid.

Let’s talk!

Använd nedan formulär så återkommer vi inom kort! 

Inspiration

Ta del av mer inspiration
Blogg

Personlighetstester i rekrytering

Personlighetstester som används i rekrytering har verkligen satt igång en viktig diskussion. Det är ett ämne som engagerar många, och det är lätt att förstå varför. Men istället för att skapa dualitet och ta ställning för eller emot, vill vi öppna upp för en lugn och nyanserad diskussion.
Blogg

5 sätt att främja psykisk hälsa på jobbet

Vi är alla medvetna om vikten av fysisk hälsa, men låt oss inte glömma bort den osynliga kraften – vår mentala hälsa. Här är några konkreta åtgärder för att främja psykisk hälsa på jobbet.
Blogg

Hur påverkas vi av 24-månadersregeln?

Här är de viktigaste frågeställningarna som diskuterades i Wise Group webinar om 24-månadersregeln i uthyrningslagen.
Event

Uthyrningslagen 24-månadersregel

Event

Wiseful Learning #38

Event

Lönefika för lönechefer 21 maj

Event

Administration Day 2024

Event

Lönefika för lönechefer 18 april

Event

Wiseful Learning #37 – Rekryteringsbolagen – Näringslivets grindvakter

Blogg

4-dagars arbetsvecka: Utopi eller framtidsvision?

Vi har gått från att ställa om snabbt, fokusera kortsiktigt och hålla ut – till att vara i ett nytt normalläge där modellerna för hybridarbete är här för att stanna. När vi nu står här, i början av nästa fas i arbetslivet, vilka är de största utmaningarna? Vi ställde frågan på LinkedIn och fick 194 svar.
Blogg

6 nyckelfaktorer för att bygga tryggt ledarskap

I en tid av osäkerhet i omvärlden, påverkad marknad och stora förändringar i arbetsmiljön, är behovet av tryggt ledarskap avgörande. En undersökning visar att nästan 70 procent av medarbetare anser att deras chef har större påverkan på deras psykiska hälsa än deras terapeut och lika mycket som deras partner. Dessa siffror understryker vikten av ledarskapet som avgörande faktor för både företagets utveckling och individens välbefinnande. I den här bloggen delar vi 6 nyckelfaktorer för att bygga tryggt ledarskap.
Event

Jobbar du med ekonomi? Kom och fika med oss!

Almondy-kundcase
Success Story

Hur vi hjälpte Almondy rekrytera en erfaren kvalitet- och hållbarhetschef på bara 6 veckor!

Almondy, det svenska bageriet, vände sig till Wise för att snabbt och effektivt rekrytera en erfaren kvalitet- och hållbarhetschef. Trots stram tidsram levererade Wise en perfekt matchande kandidat, Maria, vilket inte bara överträffade den förväntade tidsplanen utan också resulterade i snabb integration och positiv feedback. En framgångssaga på bara sex veckor!
Blogg

IT-attackers påverkan på löneavdelningens arbete

I dagens digitala arbetsklimat är löneavdelningar över hela världen beroende av IT-system för att effektivt hantera löner och personalinformation. Tyvärr ökar hotet för cyberattacker, vilket kan leda till allvarliga konsekvenser för företag och deras löneavdelningar. I det här blogginlägget kommer vi att diskutera hur en IT-attack kan påverka löneavdelningens arbete och vilka åtgärder som kan behöva vidtas för att skydda mot sådana hot.
Event

Wiseful Learning #36: Vad kan företag vinna genom att addera ljud till sin Employer Branding- och rekryteringskommunikation?

Event

Inspiration Lön 2023 – Sveriges största löneevent

Oscarsteatern
Blogg

Bridging the gap: Kommunikationsutmaningen mellan chefer och TA-funktionen 

I företagsvärlden är  samarbete och  kommunikation nyckeln till  framgång. Detta gäller inte  minst när  det  handlar om Talent Acquisition (TA).  Men  vad  händer när  det  uppstår gap  i kommunikation och  förståelse mellan chefer och  TA-funktionen? I den  här  bloggen dyker vi  djupare in  i dessa utmaningar och  utforskar lösningar. 
Success Story

Så hjälpte vi SGBC rekrytera den perfekta utbildningschefen

Efter att organisationens tidigare utbildningschef bytte till en annan intern roll, stod SGBC inför utmaningen att hitta en lämplig ersättare. Att hitta en person som inte bara har rätt kompetens utan som också kan ta sig an rollen att driva utbildningsavdelningen framåt var av yttersta vikt.
Event

Wiseful Learning #35 – Talent Pipeline – så bygger du kandidatnätverk och går från reaktiv till proaktiv!

Success Story

Wise Professionals roll i sammanslagningen av Kronans Apotek och Apoteksgruppen

Två bolag blir ett. Wise Professionals anlitas som en oberoende part i en komplex omstrukturering. Syftet är att säkerställa och bevara medarbetarnas integritet och att skapa en rättvis process.
Ta del av mer inspiration