
Customer case – Bona
Familjeföretaget som var pionjärer på marknaden
Det är inte varje dag man stöter på ett företag som är familjeägt, Bona har funnits i drygt 100 år och nu är inne på fjärde generationen. Sedan starten arbetar man med att ta fram produkter för trägolv, och de senaste åren har man breddat sortimentet till produkter även för andra golvmaterial.

– Vårt hjärta är ju R&D
“Rekryteringen på företaget går i vågor. Mest handlar det om att någon går i pension, men de senaste tre åren har vi ökat netto med cirka 15 personer. Generellt har vi vuxit mest inom marketing och sälj. Utvecklingen har gått snabbt vad gäller e-handel, där vi behövt få in ny kompetens som vi inte haft. Produktionsmedarbetare och kemister behövs också. Vårt hjärta är ju R&D.”
Ann Rossenbeck, HR chef på Bona
Kort om Bona
Företaget startade i Malmö och grundades 1919 av familjen Edner. I Malmö har de 150 medarbetare i alla avdelningar. Från koncernledningen till produktion, research and development, kemister, it, inköp, ekonomi och hr. Här finns också två stycken fabriker. En som tillverkar vanliga lacker och en som fokuserar på produkter som endast säljs business to business.
I företaget händer det saker hela tiden och ägarna tänker långsiktigt. De har dotterbolag i 17 olika länder, de största i USA och Tyskland där de också har fabriker. Totalt handlar det om ca 700 medarbetare världen över.
“– Vi var först i världen på 70-talet att ta fram lösningsmedelsfria golvlacker. Det var ett stort problem för många målare och golvläggare då dessa ämnen var otroligt skadliga. Vi var pionjärer.”
”Jag tycker att det är ett prestigelöst och vänligt företag. Vi har en väldigt tydlig miljöprofil. Vi var först i världen på 70-talet att ta fram lösningsmedelsfria golvlacker. Det var ett stort problem för många målare och golvläggare då dessa ämnen var otroligt skadliga. Vi var pionjärer. Idag har de flesta vattenbaserade produkter.” Berättar Ann.
”Miljötänket går igenom allt, även vår egen arbetsmiljö. Vi tar också fram produkter för att renovera gamla plastgolv för att kunna ge dem en längre livslängd. Hållbarhet är otroligt viktigt.” Säger Ann.


”– Det är en hög trivsel, som det är när familjeföretag är som bäst”
Ann Rossenbeck är HR Chef med ansvar för Sverige, hon berättar att de haft väldigt låg personalomsättning. Många av de anställda har varit där i 20-30 år. Det är en hög trivsel, som det är när familjeföretag är som bäst.
Just nu har man två pågående rekryteringar med Wise Professionals. Företaget söker en miljöingenjör och en inköpare. Året innan rekryterade man en HR generalist. Nästan alla som rekryteras är specialister, det innebär tyvärr att de kan vara svåra att hitta. Arbetsmarknaden kan stå stilla i oroliga tider vilket gör att man inte är så benägen att söka sig vidare till ett nytt jobb.
“Vi har inte tiden eller kontakterna som behövs för att hitta dessa specialister”, berättar Ann. “Vi väljer rekryteringspartner efter behov och från fall till fall, men jag hade hört mycket gott om just Wise. Efter vårt första samarbete förra året var jag supernöjd. Det handlar dels om metodiken och verktygen som används men är också personbundet. Åsa var fenomenal, så därför ringde jag henne igen!”
“– Efter vårt första samarbete förra året var jag supernöjd. Det handlar dels om metodiken och verktygen som används men är också personbundet. Åsa var fenomenal, så därför ringde jag henne igen!”
Miljöingenjör är en svår roll att hitta
”Det är en global funktion där personen till viss del måste vara ute och scanna av vilka lagförslag som ligger så att vi har koll. Får vi nys om att en råvara t.ex. kommer att bli klassificerad på ett nytt sätt så kan det vara en lång process att hitta en ersättningsråvara.” Berättar Ann.
”Det märks att hon brinner för företaget och det de arbetar med. Jag är ju själv inte kemist, men nu när jag varit här så länge, i 19 år, oavsett vilken tjänst man sitter på så blir man väldigt involverad och engagerad, det gör jobbet roligare.. man är delaktig. Man blir en bra ambassadör för företaget.” Säger hon.
Hur gick arbetsprocessen?
”Det som är viktigt för mig i min roll är att vår rekryteringspartner är vår förlängda arm, därför är jag kräsen med vem vi väljer. Jag följer vissa konsulter som kan oss. Åsa är en relativt ny bekantskap, men jag kände direkt – de är intresserade och ställer rätt frågor. Jag har fått så mycket positiv feedback från kandidater som kommit på intervju, fått höra att de blivit så väl bemötta. Det gör mig glad.”
”Åsa håller kontakten och håller mig informerad. De kandidater vi får presenterade är relevanta och väl förberedda. Hon är rak och skönmålar inte, ger en realistisk bild vilket jag tycker är viktigt. Jag och mina kollegor är verkligen supernöjda.”
Rekrytering är ett hantverk
Att matcha rätt kompetens med rätt företag är ett hantverk, det är lite som att lägga ett pussel. Saknas en eller flera bitar är det svårt att se hela bilden. I dagsläget händer det otroligt mycket på marknaden och företagens behov av att hitta rätt person snabbt är stort. Vi på Wise Professionals jobbar hela tiden med att ha våra talanger redo så att vi kan hjälpa företag med det de behöver – i rätt tid. Söker du en ny stjärna till ditt team? Tveka inte att höra av dig till oss!

Hör av dig om du har liknande behov i din verksamhet
För mig är det så motiverande att hjälpa företag och kandidater i olika branscher och jag har en förmåga att snabbt sätta mig in i kunders verksamhet och förstå deras behov.
Hälsningar Åsa Funke