Nordisk marknadsansvarig till Adlibris
Om rollen
Adlibris är mitt i ett spännande förändringsarbete för att bli ännu mer kundupplevelsecentrerade och hjälpa ännu fler av våra kunder att hitta sin nästa stora läsupplevelse, den perfekta presenten eller sin kurslitteratur hos oss. Rollen som Nordisk Marknadsansvarig är en strategisk och taktisk roll som har mål att omsätta kundinsikter och affärsmöjligheter till relevanta marknadsaktiviteter som inspirerar till läsning och nya läsupplevelser. Utifrån analysen och insiktsarbetet samt strategin ska du formulera briefer som sätter kundbehovet och effektmålen i fokus och som guidar vår inhouse-avdelning till att utveckla kreativa och kundanpassade koncept och innehåll. Du kommer hantera reklam och medieköp och optimera marknadsföringsbudgeten mot kund- och varumärkesstrategin, och du agerar strategisk rådgivare till de leverantörer som vi samarbetar med i marknadsarbetet.
Ditt mål är att bidra till vårt syfte som är att öka läsandet och att bygga ett starkt varumärke som driver besök till vår sajt och bidrar till fler återkommande kunder. Du kommer arbeta tillsammans med tre andra kreativa specialister i teamet Awareness to Loyalty och rapportera till Chief Marketing Officer och arbeta i moderna lokaler på Sveavägen i Stockholm.
Om dig
Som person trivs du i en föränderlig miljö, är nyfiken på att lära dig nya saker och gillar att ta ägandeskap för ditt eget arbete. Vi tror att du har ett högt engagemang och har erfarenhet och vilja att leda förändring. Du har en förmåga att få med dig andra och skapa goda samarbeten och du värdesätter kollegorna i teamet och vill utvecklas tillsammans med dem. Som person är du social, relationsorienterad och en möjliggörare. Du har en god analytisk förmåga och trivs med det strategiska arbetet, men också en kreativ läggning och en passion för att skapa bra marknadskommunikation och kundupplevelser! Om du dessutom gillar böcker så tror vi att du kommer trivas extra bra hos oss.
Erfarenhet
- Mångårig erfarenhet av marknadsföring inom olika discipliner – varumärke, performance, organisk trafik, CRM osv., med erfarenhet av att utveckla och implementera marknadsstrategier med hög andel digitalt innehåll på flera marknader. E-handelserfarenhet är ett stort plus.
- Erfarenhet av att beställa reklamkoncept, sätta mediaplaner och upphandla mediaköp.
- Ha ett kundcentrerat mindset och erfarenhet av att driva aktivitetsplanering utifrån kund- och målgruppsinsikter och ha förmåga att sätta tydliga målgrupper, effektmål och brief:ar för kreatörer och innehållsutvecklare.
- Vara självgående i Power BI eller liknande och Google Analytics för att kunna fatta datadrivna beslut.
- Mycket god förmåga att uttrycka sig i tal och skrift på svenska och engelska.
- Erfarenhet av att arbeta nordiskt är meriterande.
- Högskole- eller universitetsutbildning inom marknadsföring/kommunikation eller motsvarande som arbetsgivaren bedömer som likvärdig.
Vad vi erbjuder på Adlibris
- Vi är Nordens största nätbokhandel, hos oss får du möjlighet att bidra till ökad läsning genom att vara med och utveckla riktigt bra kundupplevelser.
- Vi har 25 års erfarenhet av e-handel och är idag ett tvåmiljardersbolag med en fortsatt stark vilja att driva utvecklingen inom e-handel framåt.
- Vi har ett medarbetardrivet arbetssätt där du förväntas ta stort eget ansvar och har möjlighet att ta initiativ och utvecklas tillsammans med verksamheten.
- Vi är måna om människan och tror att ett hållbart arbetsliv innebär en bra work-life-balance med hybridarbetsplats och möjlighet till friskvård på arbetstid.
- Vi har en stark vilja att förbättra och förändra där kunskapsdelning och korta beslutsvägar är fokus.
- Hos Adlibris vill vi samla talanger med olika bakgrund eftersom vi är övertygade om att bredden gör oss starkare och mer konkurrenskraftiga som företag
Mer om Adlibris
Adlibrisgruppen kännetecknas av en familjär anda och entreprenöriell kultur. Vi sitter i moderna lokaler i centrala Stockholm och kan erbjuda god work-life balance med bra förmåner som bland annat inkluderar flextid, gym på arbetsplatsen och friskvård på arbetstid. Hos Adlibrisgruppen vill vi samla talanger med olika bakgrund eftersom vi är övertygade om att bredden gör oss starkare och mer konkurrenskraftiga som företag.
Ansökan och information
I den här rekryteringen samarbetar vi med KIMM. Vi ser fram emot att få din ansökan med CV via www.kimm.se. Vi tar tyvärr inte emot ansökningar via mail, utan du söker enkelt med ditt CV eller din LinkedIn-profil på kimm.se. Om du går vidare i processen kommer du att få genomföra två arbetspsykologiska tester. Vi vill nämligen tidigt i processen samla in så mycket fakta som möjligt för att vi ska kunna göra den bästa matchningen. Som kandidat får du göra testerna tidigt i processen eftersom vi vill säkerställa ett objektivt, fördomsfritt och rättvist urvalsarbete.
Har du frågor om tjänsten kan du kontakta ansvariga rekryteringskonsulter Olof Lindmark på ol@kimm.se eller Sabina Axelsson på sa@kimm.se
Välkommen med din ansökan!