Skip to content

Yrkesguide: Enhetschef

Som enhetschef är du en nyckelfigur inom verksamheter, ansvarig för att leda och styra en specifik enhet eller avdelning. Din roll sträcker sig från att organisera och motivera personal till att säkerställa att enheten når sina uppsatta mål.

Vad gör en enhetschef?

En enhetschef är ansvarig för att leda och samordna arbete inom en specifik avdelning eller enhet inom ett företag eller en organisation. Det inkluderar att utveckla och implementera strategier, övervaka personalens arbete, samt säkerställa att verksamheten når sina mål och levererar enligt förväntningarna.

Vanliga arbetsuppgifter för en enhetschef

Som en Enhetschef kan dina arbetsuppgifter inkludera:

  • Ledning och styrning av personal inom enheten
  • Utveckla och implementera verksamhetsstrategier
  • Ansvara för att uppsatta mål nås
  • Övervaka och utvärdera enhetens prestationer
  • Kommunicera och samarbeta med andra avdelningar eller enheter
  • Hantera resurser och budget för enheten

Let’s talk!

Använd nedan formulär så återkommer vi inom kort! 

Framtiden för Enhetschef

Yrkesrollen som enhetschef förblir eftertraktad i olika sektorer och branscher. Med fokus på ledarskap och verksamhetsstyrning förväntas behovet av kvalificerade enhetschefer förbli stabilt.

Lön – vad tjänar en Enhetschef?

Lönen för enhetschefer kan variera beroende på bransch, företag och erfarenhet. Generellt sett kan en enhetschef förvänta sig en lön som ligger över genomsnittet, med möjlighet till bonusar och andra förmåner.

Vill du veta mer om vilka jobb du kan få inom ledarskap? Ta del av våra lediga jobb här!

Bli inspirerad

Ta del av mer inspiration
Blogg

Personlighetstester i rekrytering

Personlighetstester som används i rekrytering har verkligen satt igång en viktig diskussion. Det är ett ämne som engagerar många, och det är lätt att förstå varför. Men istället för att skapa dualitet och ta ställning för eller emot, vill vi öppna upp för en lugn och nyanserad diskussion.
Blogg

5 sätt att främja psykisk hälsa på jobbet

Vi är alla medvetna om vikten av fysisk hälsa, men låt oss inte glömma bort den osynliga kraften – vår mentala hälsa. Här är några konkreta åtgärder för att främja psykisk hälsa på jobbet.
Blogg

Hur påverkas vi av 24-månadersregeln?

Här är de viktigaste frågeställningarna som diskuterades i Wise Group webinar om 24-månadersregeln i uthyrningslagen.
Event

Uthyrningslagen 24-månadersregel

Event

Wiseful Learning #38

Event

Lönefika för lönechefer 21 maj

Event

Administration Day 2024

Event

Lönefika för lönechefer 18 april

Event

Wiseful Learning #37 – Rekryteringsbolagen – Näringslivets grindvakter

Blogg

4-dagars arbetsvecka: Utopi eller framtidsvision?

Vi har gått från att ställa om snabbt, fokusera kortsiktigt och hålla ut – till att vara i ett nytt normalläge där modellerna för hybridarbete är här för att stanna. När vi nu står här, i början av nästa fas i arbetslivet, vilka är de största utmaningarna? Vi ställde frågan på LinkedIn och fick 194 svar.
Blogg

6 nyckelfaktorer för att bygga tryggt ledarskap

I en tid av osäkerhet i omvärlden, påverkad marknad och stora förändringar i arbetsmiljön, är behovet av tryggt ledarskap avgörande. En undersökning visar att nästan 70 procent av medarbetare anser att deras chef har större påverkan på deras psykiska hälsa än deras terapeut och lika mycket som deras partner. Dessa siffror understryker vikten av ledarskapet som avgörande faktor för både företagets utveckling och individens välbefinnande. I den här bloggen delar vi 6 nyckelfaktorer för att bygga tryggt ledarskap.
Event

Jobbar du med ekonomi? Kom och fika med oss!

Almondy-kundcase
Success Story

Hur vi hjälpte Almondy rekrytera en erfaren kvalitet- och hållbarhetschef på bara 6 veckor!

Almondy, det svenska bageriet, vände sig till Wise för att snabbt och effektivt rekrytera en erfaren kvalitet- och hållbarhetschef. Trots stram tidsram levererade Wise en perfekt matchande kandidat, Maria, vilket inte bara överträffade den förväntade tidsplanen utan också resulterade i snabb integration och positiv feedback. En framgångssaga på bara sex veckor!
Blogg

IT-attackers påverkan på löneavdelningens arbete

I dagens digitala arbetsklimat är löneavdelningar över hela världen beroende av IT-system för att effektivt hantera löner och personalinformation. Tyvärr ökar hotet för cyberattacker, vilket kan leda till allvarliga konsekvenser för företag och deras löneavdelningar. I det här blogginlägget kommer vi att diskutera hur en IT-attack kan påverka löneavdelningens arbete och vilka åtgärder som kan behöva vidtas för att skydda mot sådana hot.
Event

Wiseful Learning #36: Vad kan företag vinna genom att addera ljud till sin Employer Branding- och rekryteringskommunikation?

Event

Inspiration Lön 2023 – Sveriges största löneevent

Oscarsteatern
Blogg

Bridging the gap: Kommunikationsutmaningen mellan chefer och TA-funktionen 

I företagsvärlden är  samarbete och  kommunikation nyckeln till  framgång. Detta gäller inte  minst när  det  handlar om Talent Acquisition (TA).  Men  vad  händer när  det  uppstår gap  i kommunikation och  förståelse mellan chefer och  TA-funktionen? I den  här  bloggen dyker vi  djupare in  i dessa utmaningar och  utforskar lösningar. 
Success Story

Så hjälpte vi SGBC rekrytera den perfekta utbildningschefen

Efter att organisationens tidigare utbildningschef bytte till en annan intern roll, stod SGBC inför utmaningen att hitta en lämplig ersättare. Att hitta en person som inte bara har rätt kompetens utan som också kan ta sig an rollen att driva utbildningsavdelningen framåt var av yttersta vikt.
Event

Wiseful Learning #35 – Talent Pipeline – så bygger du kandidatnätverk och går från reaktiv till proaktiv!

Success Story

Wise Professionals roll i sammanslagningen av Kronans Apotek och Apoteksgruppen

Två bolag blir ett. Wise Professionals anlitas som en oberoende part i en komplex omstrukturering. Syftet är att säkerställa och bevara medarbetarnas integritet och att skapa en rättvis process.
Ta del av mer inspiration

Utbildning och erfarenhet?

För att bli enhetschef krävs ofta en kandidatexamen inom relevant område samt betydande arbetslivserfarenhet. Många enhetschefer har också kompletterande utbildning inom ledarskap eller ekonomi. Att klättra upp från lägre ledande befattningar är vanligt.

Personliga egenskaper för att lyckas som Enhetschef?

För att lyckas i rollen bör du ha följande personliga egenskaper:

  • Starkt ledarskap och förmåga att motivera och inspirera personal
  • God problemlösningsförmåga och strategiskt tänkande
  • Utmärkta kommunikationsfärdigheter
  • Förmåga att fatta beslut under press
  • Flexibilitet och anpassningsförmåga

Att vara enhetschef är en utmanande men belönande roll som kräver en kombination av expertis, erfarenhet och starka ledaregenskaper.