Attraktion

Så rekryterar du med hjälp av en chattbot

chattbot rekrytering

Är det möjligt att låta en chattbot ta den första kontakten med dina kandidater? Självklart, tycker Fredrik Saatchi, vd och grundare på HR-techbolaget Zmash som utvecklat en chattbot för rekrytering.

90 procent av de som besöker karriärsidor påbörjar inte en ansökningsprocess. Den utmaningen försöker Zmash, som är specialiserade inom talent attraction, att lösa genom sin AI-plattform där kandidater kan chatta med potentiella arbetsgivare. Tanken är att se rekryteringsprocessen ur kandidatens perspektiv och utgå från “vad passar mig?” istället för “detta finns”.

– Du sätter upp en chattbot på din karriärsida eller i dina sociala kanaler. Syftet är att kandidaten ska få svar på frågor om hur det är att jobba på bolaget och hjälpa dem att hitta jobb genom en dialog med en AI-robot, säger Fredrik Saatchi.

Rekryteringschatt – så går det till

När en besökare kommer in på din karriärsida dyker chattboten upp. En dialog skulle till exempel kunna se ut så här:

“Hej! Vad kul att du besöker oss idag! Vill du berätta mer om dig själv och din bakgrund?”

“Jag är ingenjör och har jobbat som det i fem år. Nu letar jag efter något nytt.”

“Intressant! Vad har du för bakgrund som ingenjör? Var har du jobbat?”

“Jag har jobbat på företag X i två år och på företag X i tre år.”

“Okej! Vad letar du efter för typ av jobb?”

Genom riktade frågor kan chattboten genomföra en automatiserad intervju som görs direkt på karriärsidan.

– Baserat på vad kandidaten svarar kan chattboten presentera lediga tjänster direkt i chattflödet som matchar kandidatens bakgrund och erfarenhet. Kandidaten kan sedan påbörja sin ansökan direkt i chatten, säger Fredrik Saatchi.

Rekommenderad guide  7 sätt att attrahera rätt medarbetare Hämta kunskap

Kandidater föredrar att chatta

Enlig Zmash föredrar 20-40 % oavsett bransch att chatta framför andra kontaktalternativ. Att inleda chattkonversationer med besökare på karriärsidan kan vara ett effektivt sätt att komma i kontakt med kandidater som kanske annars inte skulle påbörja en ansökan. Även om man mäter trafiken till karriärsidan är det svårt att ta reda på vilka dessa personer är och varför de väljer att inte stanna på sidan eller påbörja en ansökan.

– Hittills har våra chattbotar inlett upp mot 25 000 konversationer med kandidater på många olika typer av företag. Utifrån det har vi levererat 30 % mer kvalificerade kandidater varav 20 % blivit anställda. Och detta är utan någon extra annonsering. Skillnaden är att de som redan idag besöker sidan också väljer att ta kontakt, eftersom det alternativet plötsligt finns.

Lär dig mer: Så skapar du en digital rekryteringsprocess

Chattbotens roll i rekryteringsprocessen

Chattboten hjälper dig att ta vara på besökare på karriärsidan som kanske inte skulle ha fullföljt en ansökan. Men sen då?

– HR-avdelningen får in kandidater från chattkonversationer in i sitt rekryteringssystem. Till exempel om det finns en öppen tjänst – då skickas chattdialogen vidare till HR med de frågor och svar som kommit in och där kan även LinkedIn-profil och liknande information finnas med. Verkar det intressant? Då har du en möjlighet att kontakta den kandidaten för ett jobb som matchar personens önskemål, säger Fredrik Saatchi.

Rekommenderad guide  Så skapar du en oslagbar kandidatupplevelse Hämta kunskap

När passar en chattbot för rekrytering?

Alla kan använda chattbotar i rekrytering – oavsett bransch. Så länge du har en viss volym av rekrytering och tillräckligt många besökare på karriärsidan för att det ska bli relevant data har du alla möjligheter att anställa en AI-kompis på din HR-avdelning.

– Att använda en chattbot vid rekrytering passar dem som vill bli mer innovativa och vill kunna besvara fler frågor från kandidater. En chattbot ska komplettera andra verktyg som personliga möten, tester och arbetsprover. Att implementera chattbotar är oftast ett gemensamt beslut av kommunikationsavdelningen och HR eftersom det handlar om både rekrytering och employer branding, säger Fredrik Saatchi.

En chattbot skapar både en bättre kandidatupplevelse och är ett effektivt verktyg för dig som arbetar med kompetensbaserad rekrytering.

Utforma en chattbot för rekrytering

En karriärsida där scriptet kan placeras är egentligen det enda som krävs för att sätta upp en chattbot. Sedan handlar det om att bestämma vad rekryterings-chattboten ska svara på kandidatens frågor. Det blir en slags FAQ med fokus på frågor som varför arbetsgivaren är ett bra val och vilka förmåner medarbetarna har. Kandidaterna har oftast väldigt konkreta frågor, förklarar Fredrik Saatchi. De lediga tjänsterna som finns tillgängliga läses sedan in för att matcha kandidaten. Ju mer konversationer chattboten har desto smartare blir den vilket gör den ännu bättre på att presentera relevanta matchningar.

Hur ska jag tänka kring färg och form?

– Vi designar chattbotarna åt våra kunder. Oftast väljer organisationer sin logotyp, även om det såklart finns möjlighet att välja ett djur eller något annat som chattbotens ansikte utåt. Att jobba med tonalitet är viktigt – hur roboten ska prata, om den ska använda emojis och om den säger “Hej” eller “Tja”. Det är bara kreativiteten som sätter gränser, så länge det passar med varumärket.

Lär dig mer: Detta ska ingå i en bra onboarding

5 tips för att använda chattbot vid rekrytering

  • Titta på hur väl dina karriärsidor konverterar. Mät hur mycket trafik du får in till karriärsidan och fundera över hur trafiken hanteras. Har ni hög bounce rate? Om många kommer in på sidan, men lämnar snabbt kan det vara en jättebra idé att testa ett verktyg som en chattbot i rekryteringen.
  • Börja i liten skala. Välja ut ett jobb, testa chattboten på det och utvärdera effekten. Hur kan denna data sedan användas?
  • Låt din chattbot berätta om ert employer brand.
  • Utgå från användaren! Genom att använda en chattbot vid rekrytering kan du hjälpa kandidater att hitta jobb snabbare – vilket i sin tur leder till fler kandidater.
  • Datan som samlas in av chattboten ger insikter om målgruppen – till exempel vilka som kommer in och chattar, men inte söker jobben. Analysera din data och fundera över hur du kan använda den i annonsering eller för att skapa bättre budskap i marknadsföringen!

Mer läsning från kunskapsbanken