Business controller till Bilia

Tillsatt

Malmö Rekrytering

Bilia är Nordens största bilkedja som alltid strävar efter lönsam tillväxt. Vår vision är att bli bilbranschens bästa serviceföretag som vill erbjuda service, bilförsäljning och tilläggstjänster som ger ett varaktigt mervärde för våra kunder.

Det här är några av de förmåner arbetsgivaren erbjuder

  • Förmånsbil
  • Förtroendearbetstid
  • Friskvård
  • Karriärmöjligheter
  • Kollektivavtal
  • Personalrabatt

Din roll
Som Business Controller på Bilia BICC (Business Intelligence Competency Center) ingår du i ett team om sju personer som arbetar i Stockholm och Göteborg. Du en central stödfunktion och kommer i huvudsak supportera vår verksamhet i Syd med anläggningar i Malmö, Lund, Trelleborg och delvis Kristianstad. Du utgår från Malmö och kommer även arbeta i Göteborg ett par dagar i månaden då dina övriga controllerkollegor på BICC delvis arbetar där. Du ingår i den lokala ledningsgruppen, samarbetar dagligen med regionchef i Syd och rapporterar till chef för BICC som är placerad i Stockholm. 

Dina huvudsakliga arbetsuppgifter som Business Controller i region Syd:

  • Agerar proaktivt i affärsbeslut inkluderande budget- och prognosarbete 
  • Utvecklar och förfinar nyckeltal, beslutsstöd och analyser 
  • Agerar ekonomiskt stöd i utredningar/projekt
  • Stöttar och utbildar verksamhetschefer i Bilias ekonomimodell 
  • Är bryggan mellan operation och ledning i ekonomifrågor
  • Rapporterar, analyserar och följer upp verksamheten 
  • Utvecklar rapporter och systemstöd för att underlätta för verksamheten 

Förutom att agera affärsmässigt stöd till region Syd kommer du även arbeta med gemensamma projekt för hela BICC och även agera backup till chef för BICC när det gäller Toyota Sverige.

Vad du erbjuder oss
För att vi ska lyckas fortsätta växa på ett lönsamt sätt i region Syd behöver vi dig som har några års erfarenhet av ekonomistyrning. Vi vill att du tidigare har arbetat med ekonomisk analys, tagit fram relevanta nyckeltal, arbetat med ekonomisk statistik och stora datamängder samt tagit fram rättvisa beslutsunderlag till ledande befattningar. Du är civilekonom eller innehar en högskoleexamen inom ekonomi eller motsvarande och är bekväm med hela MS Office från yrkeslivet. Svenska språket använder du obehindrat i såväl tal som i skrift och körkort måste du ha för att kunna ta dig mellan våra anläggningar i region Syd.

Vid sidan av dina erfarenheter sätter vi stort värde på hur du är som person. I en säljorganisation i föränderlig bransch krävs hög energi , starkt eget driv och ansvarskänsla. Som en affärsstödjande partner i vår stora organisation förväntas du ha ett stort affärsintresse och ett intresse för att bygga relationer för att hitta lösningar på ett effektivt sätt. Vi värderar din kommunikationsförmåga högt vilket för oss innebär att du är både ödmjuk, lyhörd och tydlig i din roll.

Vad vi erbjuder dig

  • Ett starkt varumärke med kunden i fokus
  • En affärsorienterad och internationell miljö i en föränderlig bransch
  • Karriär- och specialistmöjligheter
  • Stor frihet under ansvar
  • Ett stort nätverk av controllers och ekonomer 
  • Ett sammansvetsat team i region syd med verksamhetsnära arbete
  • En chef som varit verksam inom Bilia sedan 1990 i många olika ekonomibefattningar och senast som HR-chef.
  • Förmånliga priser på bilar och service samt tjänstebil/förmånsbil

Om oss
Bilia är en av Nordens största bilkedjor med drygt 4 700 medarbetare på 130 anläggningar i Sverige, Norge, Tyskland, Luxemburg och Belgien samt två internetbaserade auktionssajter, en i Sverige och en i Norge. Bilia säljer nya och begagnade bilar, utför service och reparationer samt erbjuder kringtjänster såsom däckhotell och glasreparationer. Bilia fokuserar på kunden och strävar efter att ha de mest nöjda kunderna i branschen. I Sverige har vi 86 anläggningar i fem regioner: Stockholm, Göteborg, Malmö, Mälardalen och Skaraborg. Den svenska marknaden har sju nybilsmärken: Volvo, BMW, Renault, Lexus, Toyota, MINI, och Dacia. 2017 omsatte Biliakoncernen ca 27 miljarder.

Har vi väckt ditt intresse?
Vi samarbetar med EQonomy i denna rekrytering och du är varmt välkommen att kontakta rekryteringskonsult Alexandra Emilsson (alexandra.emilsson@eqonomy.se) för specifika frågor gällande rollen eller processen. Vi ser fram emot din ansökan via www.eqonomy.se och absolut senast den 9 maj 2019.

Vi arbetar med kompetensbaserad rekrytering som metod och det gör vi i vår strävan efter en mer potentialbaserad kompetensförsörjning. Om du går vidare i denna rekryteringsprocess kommer du att få genomföra arbetspsykologiska tester. Telefonavstämningar och djupintervjuer hos EQonomy är planerade under vecka 20 och fysiskt möte med Bilia kommer äga rum den 23 maj 2019.

EQonomy är ett affärsområde inom Wise Professionals. Vi är specialister på rekrytering och konsultuthyrning av affärsorienterade ekonomer. Wise Professionals är Rekryteringsbyrån som designar, utvecklar och erbjuder rekryteringslösningar – på uppdrag av Sveriges starkaste varumärken och tillsammans med arbetsgivare och kandidater som ställer höga krav.

Vår rekryteringsprocess

Detta är vår standardprocess. I det fall vi förväntar oss ett stort urval, eller mindre antal sökande kommer vi att anpassa processen och tidplanen kommer att disponeras något olika. Detta kommer du att märka och få information om löpande i kontakten med ansvarig rekryteringskonsult.

Ansökan

Välkommen med din ansökan! Du söker enkelt via mobilen och kan välja att bifoga CV eller använda din LinkedIn-profil. Vi arbetar kompetensbaserat genom hela vår rekryteringsprocess.

Urval

Vi gör en objektiv och samlad bedömning av din kompetens. Vi tittar på tidigare erfarenheter såväl som testresultat för att finna dig med bäst förutsättningar att lyckas i rollen. Alla får återkoppling och kontinuerliga statusuppdateringar.

Intervju

Våra kompetensbaserade intervjuer syftar till att lära känna dig och dina styrkor. Du har dialog med oss hela vägen, blir du en slutkandidat i processen så får du även träffa vår uppdragsgivare.

Anställning

Passar du och uppdragsgivaren varandra är det dags för nästa steg i din karriär.

Uppföljning

Vi följer upp med både kandidat och kund efter 1 månad samt efter 5 månader. Detta för att säkerställa att alla är nöjda och att allt löper på som det ska.

Fler tillsatta jobb

Tillsatt

Relationsskapande kommunikativ VD, Borätt Seniorgården

Vi söker nu vår nye VD till Borätt, Seniorgården. Vi är en del av JM-koncernen, en av Nordens ledande projektutvecklare av bostäder och bostadsområden.
Ditt övergripande uppdrag är att fortsätta den expansiva väg som vi är på med att förvärva mark i attraktiva lägen. Du leder verksamheten genom att själv och tillsammans med projektcheferna aktivt arbeta operativt såväl externt som internt.

Stockholm Tipsa en vän

Läs mer