Cookie-inställningar

Vi använder cookies för att ge dig en bättre användarupplevelse och personlig service. Genom att samtycka till användningen av cookies kan vi utveckla en ännu bättre tjänst och tillhandahålla innehåll som är intressant för dig. Du har kontroll över dina cookiepreferenser och kan ändra dem när som helst. Läs mer om våra cookies.

Skip to content

Rekrytering

En lyckad rekrytering har alltid två vinnare

Rekrytering handlar om mer än att göra en bra matchning. En lyckad rekrytering enligt oss handlar om en tydlig, kompetensbaserad och diskrimineringsfri process. Varje individs kompetens och potential sätts i fokus. Det tjänar både du och din nya kollega på.

Rekryteringsprocess fri från magkänsla och fördomar

Rekrytering med en kompetensbaserad metod, fri från fördomar och magkänsla, säkerställer ett objektivt, fördomsfritt och rättvist urvalsarbete. Det minskar risken för felrekryteringar och skapar förutsättningar för en långsiktig, hållbar och smart rekrytering. Att utmana gamla sanningar, traditioner och arbetssätt är det bästa vi vet. När vi gör en rekrytering garanterar vi kvalitet och personligt bemötande genom hela processen. När vi pratar om rekrytering med människan i centrum menar vi att du som samarbetar med oss, och de kandidater vi har kontakt med, får en riktigt bra upplevelse.

Rekrytering med kandidatupplevelse i världsklass

Nöjda kandidater blir ambassadörer för ditt varumärke. Upplevelsen kandidater får under rekryteringen bär de med sig länge. Därför är det viktigt att skapa en riktigt bra upplevelse för kandidaten, oavsett om hen får ett nej eller ett ja. Det är ledstjärnan när vi rekryterar. Intrycket kandidaterna får kan vara avgörande för om personen återkommer till ditt företag som jobbsökande, leverantör eller kund i framtiden. Vi satsar mycket på kandidatupplevelsen och ber hela tiden om feedback från kandidaterna om hur de har upplevt processen.

Så här kan en rekrytering gå till

Uppstart

VI börjar rekryteringen med ett inspirerande uppstartsmöte där vi diskuterar och sätter förutsättningarna för bästa möjliga samarbete.

Kravprofil

I det här steget ställer vi alla de där svåra frågorna för att säkerställa att vi verkligen förstår din organisations behov på djupet. Resultatet blir en pricksäker kravprofil som vi sedan utgår från under hela rekryteringsprocessen.

Nu händer det!

Vi ser här till att annonsen och ditt varumärke når ut till rätt målgrupp av kandidater. Med en evidensbaserad metod gör vi ett första urval med hjälp av kvalitativa urvalsfrågor, tester, search och telefonintervjuer.

Djupgående intervjuer

Nu är det dags att lära känna kandidaterna på riktigt. Genom kompetensbaserad intervjuteknik söker vi bästa möjliga matchning mellan kandidaten, rollen och din organisation.

Dags att möta kandidaterna

Nu är det äntligen dags för dig att träffa de kandidater som bäst matchar rollen och kan vara aktuella för rekrytering.

Referenstagning

Som ett sista steg i rekryteringen, innan val av kandidat, tar vi alltid referenser och gör även bakgrundskontroll vid behov.

Dags att fira!

Grattis! Det är nu dags att signa din nya kollega.

Räkna med uppföljning!

Vi genomför två uppföljningar med både dig och din nya kollega för att säkerställa att allt går som det ska.

Vilken del av rekryteringen vill du ha hjälp med?

Start Up

Borde du startat rekryteringen förra veckan? Är du osäker på vad du och teamet behöver för kollega? Med Start Up får du hjälp med annonsskrivandet och kan ta del av våra nätverk av specialister.

First Opinion

Mängder av ansökningar kan ses som ett lyxproblem. Men ibland är det svårt att veta hur man ska prioritera. Med en First Opinion hjälper vi dig att sortera under den tidskrävande första delen av urvalet.

Second Opinion

En Second Opinion av kandidaterna i slutet av rekryteringsprocessen ger dig ett objektivt beslutsunderlag. Vi genomför arbetspsykologiska tester och erbjuder dig ett utomstående perspektiv.

Arbetspsykologiska tester

Arbetspsykologiska tester är en metod som ger en objektiv personbedömning vid en rekrytering. Testerna ger dig en fördjupad bild av kandidaterna vilket ökar chansen att fatta rätt beslut.

Rekrytering med ert varumärke i fokus

I en rekrytering är det viktigt att du som arbetsgivare visar upp vad ditt varumärke står för. När kandidater kommer i kontakt med ditt företag under rekryteringen blir de en viktig del i hur varumärket uppfattas. Upplevelsen kan vara avgörande för hur personen uppfattar företaget nu och i framtiden. Om du lyckas göra ett gott intryck betyder det mycket för varumärket. Upplevelsen kandidater får under en rekryteringsprocess väger tungt i deras val av arbetsgivare. Vi har ett helhjärtat fokus på att stärka ditt varumärke när vi hjälper dig att attrahera och rekrytera nya medarbetare.

Våra specialiseringar

Vi är inte bara experter på att matcha dig med konsulter, vi är även specialiserade inom olika yrkesområden. Varje specialistområde kan tack vare sina unika expertkunskaper skapa och utveckla relationer mellan människor inom den egna yrkesrollen och branschen.

Därför ska du välja Wise för din nästa rekrytering

När du väljer oss på Wise Professionals för din rekrytering kan du räkna med en tydlig, kompetensbaserad och diskrimineringsfri rekryteringsprocess. Med det säkerställer vi ett objektivt och rättvist urvalsarbete, där vi sätter varje individs kompetens och potential i fokus. Vårt arbetssätt minskar risken för felrekryteringar och ökar sannolikheten för att ni får in både rätt kompetens och en person ni kan utvecklas långsiktigt tillsammans med. I varje rekryteringsprocess garanterar vi också en bra upplevelse och personligt bemötande genom hela processen, för både er och kandidaterna.

Vad innebär en rekrytering?

För oss på Wise Professionals är en välplanerad och effektiv rekryteringsprocess nyckeln till att lyckas om och om igen. Vi vet att det är en investering att anställa personal, både i kostnader och tid. Med vår långa erfarenhet och kompetensbaserade metodik ser vi till att processen blir både smidig och kvalitativ för dig som beställare. Lyckade rekryteringar är ingen slump – en väl genomarbetad rekryteringsprocess minimerar risken för felrekrytering och onödiga kostnader.

Kunder i världsklass!

Vi har över 1 650 nöjda kunder. Våra kunder betyder mycket för oss och vi är stolta över den skillnad som vi får göra ute på våra uppdrag. Läs vad våra kunder tycker och tänker!

Det viktiga var att han skulle förstå vårt behov och vad vi söker. Han hade ett otroligt engagemang och intresse för att det här skulle bli bra och att vi skulle få rätt person på plats. Jag kände hela tiden att vi delade det målet!

Frida Dunger Emmaus

Sabina var superproffsig och världens bästa kontaktperson. Hon gav mig allt underlag och såg till att jag fick rätt information så att jag kunde förbereda mig på bästa sätt. Jag kände mig väl omhändertagen.

Paulia Robinson Veidekke

Jag upplevde samarbetet som väldigt bra, både Anette och Alexandra var duktiga. Anette och Rise träffades vid ett tillfälle och skötte sedan kontakten via telefon på ett bra och effektivt sätt. Alexandra har varit på fler möten i och med kravprofil och tidigare genomförda rekryteringar, men hon vidarebefordrade information till Anette på ett bra sätt.

Margaret Simonson McNamnee Rise

Lyckade rekryteringar är ingen slump

Hör av dig till oss när du vill hitta nästa drömkollega!

Vanliga frågor inom Rekrytering

Vad kostar en rekrytering?

Det är många delar som ingår i en rekrytering: internt arbete kring behov och kravställning, planering och beslutsfattande, genomförande av rekryteringsprocessen från a till ö, onboarding och upplärning av den nya medarbetaren fram till att personen kan bära sina kostnader och nå sina mål. Om vi begränsar oss till kostnaden för att genomföra en rekryteringsprocess med hjälp av rekryteringsbyrå spelar faktorer som bransch, lönenivå, senioritet, behov av urvalstester och annonsering in i prisbilden. Ett riktmärke brukar vara att räkna med en kostnad motsvarande tre månadslöner. Värt att lyfta är vikten av att välja samarbetspartner med omsorg för att minimera risken för felrekryteringar och misslyckade processer som inte går i mål.

Hur lång tid tar en rekrytering?

En rekryteringsprocess från uppstart till signering av anställningsavtal kan ta olika lång tid, oftast 1-3 månader. När du samarbetar med oss på Wise Professionals kan du räkna med en väl sammanhållen process med tydlig tidslinje och planerade avstämningspunkter. Från att vi tillsammans fastställt kravprofil och publicerat annons kan vi göra urval löpande och inom några veckor påbörja intervjufasen. Därefter är det dags för dig att träffa de mest relevanta kandidaterna. Härifrån är det extra kritiskt att hålla ihop avstämningar och kommunikation, för att alla delaktiga i processen ska vara uppdaterade och kunna ta välgrundade beslut. Det sista steget, att ta referenser och göra eventuell bakgrundskontroll, brukar gå på några dagar. Därefter lämnar vi över till er att erbjuda den utvalda kandidaten tjänsten.

Vilka fel kan uppstå vid en rekrytering?

Det finns en hel del fallgropar och vanliga misstag som kan uppstå under en rekrytering. Vi har koll på dem och ser till att ni inte hamnar där. Några vanliga brister i en rekrytering:

  • Att fatta beslut efter magkänsla. Vår kompetensbaserade metodik sätter istället fokus på kandidatens faktiska kompetens och potential.
  • Att kravprofilen inte matchar den faktiska tjänsten. Ibland kan det vara svårt att sammanställa en pricksäker kravprofil  – som ringar in de faktiska behoven, beskriver ansvar och arbetsuppgifter på ett rättvisande sätt och som innehåller krav som är faktiskt relevanta för tjänsten. Vi ställer de svåra frågorna och lägger fokus på att förstå er organisation på djupet.
  • Att inte ge kandidaten hela bilden. För att ni och er nya medarbetare ska trivas tillsammans behöver det finnas en öppen och tydlig dialog kring förväntningar och möjligheter. Det spelar roll hur rekryterande chefer genomför intervjuer, att kandidaten får träffa fler från teamet och att det ni beskriver om organisationen speglar verkligheten.

Bli inspirerad!

Ta del av mer inspiration
Blogg

Blogg | Metaverse och HR: Navigera i en digital värld

Den teknologiska utvecklingen går snabbare än någonsin. Experter inom AI och teknologi uppmanar nu företag som är nischade inom områdena att pausa utvecklingen då de anser att det går för fort. Ett av de mest spännande framstegen som har kommit under de senaste åren är skapandet av metaversen – en digital virtuell värld som utvidgar den fysiska verkligheten, där människor interagerar i realtid. Användare använder avatars för sociala interaktioner, arbete, utbildning och underhållning. Det möjliggör gemensam upplevelse och påverkar områden som arbete, utbildning och handel. Teknik- och underhållningsföretag experimenterar med metaverse-plattformar, även om begreppet fortfarande utvecklas och har tekniska och sociala frågor att lösa. Den här teknologin kommer att ha en enorm påverkan på många områden av våra liv, inklusive arbetsplatsen och HR-arbetet. Låt oss utforska hur HR kommer att förändras i metaverse-eran.
Blogg

Att synliggöra värdet av löneavdelningen för organisationen

I dagens näringsliv har lönerna en avgörande roll för att attrahera, behålla och motivera kompetenta medarbetare. Som företag är det viktigt att förstå värdet av löner och hur de kan påverka organisationens framgång. En nyckelperson som spelar en central roll i detta sammanhang är lönechefen. I det här blogginlägget kommer vi att utforska lönechefens retorik och deras plats i styrelsen samt hur vi kan visa vad löneavdelningen kan bidra med till organisationen.
Blogg

Lönechefen i förändring: Hur du utvecklar ditt team!

Att vara lönechef är ett krävande uppdrag, speciellt när organisationen genomgår förändringar. Förändringar kan vara både utmanande och spännande, och det är i dessa stunder som en lönechef har möjlighet att visa sitt ledarskap. I det här blogginlägget kommer vi att utforska hur en lönechef kan leda och utveckla sitt team under tider av förändring, och hur detta kan bidra till att skapa ett starkt och framgångsrikt löneteam.
Event

Wiseful Learning #33 – om vikten av att mäta och följa upp sitt mångfalds- och inkluderingsarbete OCH att inte stanna där!

Success Story

Samarbetet med Axfood kring unik rekryteringsutbildning

Att det inom denna koncern sker ett antal rekryteringar varje år är inte förvånande. Axfood har också en egen akademi där de satsar starkt på kompetenshöjande insatser inom organisationen. 
Blogg

Från rutin till revolution: Hur OpenAI enligt Chat GPT kan förvandlar våra löneavdelningar

OpenAI kan revolutionera hur vi hanterar löneprocessen. I det här blogginlägget kommer vi att utforska några av de sätt där OpenAI enligt Chat GPT kan stötta våra löneavdelningar och underlätta deras arbete.
Success Story

Wise Professionals rekryterar nyckelroller till energisektorn

Wise Professionals fick våren 2023 uppdraget att rekrytera fem nya specialistroller till Gasum. Gasum fick en ny VD för ca ett år sedan, och har sedan dess jobbat enligt en ny strategi. Det gjordes en omorganisation då man tillsammans med ledningsgruppen diskuterade fram vilka roller som behövdes som en del av deras strategiarbete.
Success Story

The Pace rekryterar nyckelroll för svensk beredskap

Den nya rollen blir en nyckelfunktion för uppdraget. Som spindeln i nätet ansvarar rollen för att samordna arbetet ute i de 6 olika bredskapsregionerna i landet. Rollen kräver en stark lagspelare, med fallenhet för projektledning samt en utomordentlig förmåga att kunna koordinera och säkerställa att minsta lilla detalj är på plats.
Blogg

Revolutionera din rekryteringsresa med AI

Att få till den perfekta matchningen mellan kandidat och roll är en konst som kan ta tid. Men tänk om du inte behövde lägga fokus på de administrativa delarna i processen som slukar tid? Och istället kunde ägna mer tid åt det personliga mötet med kandidaterna? Det är fullt möjligt, men hur fungerar det? Vi djupdyker i smarta och mindre smarta sätt att använda openAI vid rekryteringar.
Blogg

HR + AI = sant? Vi ger dig 6 tips på hur du kan omfamna den nya tekniken

För HR kan användningen av AI och ChatGPT hjälpa till att automatisera, effektivisera och förbättra olika HR-processer. Men det finns också utmaningar och farhågor kring den nya tekniken. Vi går igenom det viktigaste för dig inom HR att ha koll på och ger dig 6 tips för en långvarig romans mellan HR och AI.
Success Story

Kan man göra en träffsäker rekrytering under tidspress?

Under 2021 befann sig ekonomiavdelningen på Envac i en expansionsfas och behövde på kort tid hitta kompetent personal som passade in i laget. Per-Anders Bohman, ekonomichef på Envac, valde att ta hjälp av Eqonomy och Lisa Kayser.
Event

The Pace presenterar Administration Day 2023

Stockholm
Event

Så bygger du ett hållbart marknadsteam!

Webinar
Event

Wiseful Learning #32 – om vikten av ett fördjupat och tydligare hållbarhetsarbet

Blogg

Slimmad HR-funktion – vad innebär det?

Vi hör ofta HR-chefer i vårt nätverk säga att deras HR-funktioner är eller behöver vara slimmade. Vi har funderat en del på vad det egentligen betyder och hur det påverkar de organisationer som de verkar i. Varför vill man slimma HR när funktionen får en alltmer affärsnära roll, vad innebär det och vilka konsekvenser kan det få?
Blogg

Lönekartläggning – syfte, krav och nytta för dig som arbetsgivare

Nytt år innebär att planera och avsätta tid för de återkommande HR-processerna, till exempel lönekartläggning, medarbetarundersökning, medarbetarsamtal och talent review. Här kommer vi att titta närmare på just lönekartläggningen. Vad är syftet med att genomföra lönekartläggning, hur ser det ut med löneskillnader mellan kvinnor och män och hur ska arbetet genomföras? Vi har dessutom frågat en expert inom området, Eva Wagner produktchef på Simployer, för att titta närmare på vanliga fallgropar samt vilka vinster som arbetet med lönekartläggning kan ge.
Event

Employer branding – Best practice med Emil Adén från Trafikverket

Stockholm
Blogg

45% ser kultur och ledarskap som största utmaningen med hybridarbete

Vi har gått från att ställa om snabbt, fokusera kortsiktigt och hålla ut – till att vara i ett nytt normalläge där modellerna för hybridarbete är här för att stanna. När vi nu står här, i början av nästa fas i arbetslivet, vilka är de största utmaningarna? Vi ställde frågan på LinkedIn och fick 194 svar.
Blogg

Hybridarbete – vilka delar behövs för att det ska fungera?

Hybridarbete är det nya formatet för många arbetsplatser och en övergång till det som permanent arbetsmodell kan resultera i både bättre och sämre resultat. Vad innebär det för HR som funktion att arbetet bedrivs i hybridformat och vilka delar behövs för att det ska fungera?
Event

Nätverksträff för juniora lönespecialister i Stockholm

House of Wise
Ta del av mer inspiration