Utmaningen
De hade en medarbetare i denna roll i flera år, när personen sedan valde att sluta så skapades ett hål som behövde fyllas snabbt. I ett litet bolag sitter mycket av kunskapen i varje medarbetare, trots att man har satt upp processer och riktlinjer. “Därför var den här rollen svår att fylla, det var en viktig rekrytering som behövde göras då vi verkligen ville hitta rätt person, inte någon som skulle sluta kort därpå” berättar Martin.
Inför processen att hitta rätt person till rollen berättar Martin att de undersökte flera partners att samarbeta med. Men valet landade till slut på The Pace:
“Vi hörde oss för kring vilka som kunde tänkas hjälpa till med rekryteringen och fick höra mycket bra om just The Pace. Vi tog in flera offerter från konkurrenter. Det upplägg de presenterade kändes bäst och mest intressant” berättar Martin.
Lösningen
Processen inleddes och Martin hade kontakt med Stephanie och Fredrik på The Pace. “Vi hade ett jättebra uppstartmöte där de gick igenom precis hur processen kommer att se ut. De var tydliga med att det var väldigt viktigt att vi gav dem en bra grund för vad det var vi ville ha. Dialogen blev väldigt bra, så med deras hjälp satte vi “specen” bra.”
“Det kändes väldigt proffsigt, vi fick bra uppföljningar och kandidatpresentationer. De testade kandidaterna på olika sätt så att vi skulle veta att de hade rätt kvalifikationer när vi sedan tog vid och gjorde våra slutintervjuer”, berättar Martin.
Idrottsrabatten intervjuade till slut fyra olika kandidater som de visste hade rätt kompetens. Det fanns fler, men dessa fyra stod ut. Av dem valde de en, och det kändes helt rätt.
“Lotta började hos oss i maj, och vi har precis i förtid övergått till en tillsvidareanställning”. “Det som var avgörande var att vi trivdes med varandra socialt också. Det tyckte jag att Stephanie och Fredrik gjorde bra, de tittade på vilka personer som jobbar hos oss idag och hur de är så att vår nya medarbetare skulle passa in”, berättar Martin.
Resultatet – hur har det gått?
“Just nu är digitalisering det vi jobbar med och kommer att investera mest i. Vår nya medarbetare har varit otroligt bra redan nu på att se möjligheter i hur vi kan förenkla och addera saker digitalt.”
”Vi har tidigare haft ett system av backup i pärmar, som vi verkligen ville ha bort och digitalisera. Det sa vi redan i rekryteringsprocessen. Lotta som nu jobbar hos oss gick verkligen i gång på det projektet. Hon såg det som en kul utmaning och är grym på Excel. Den struktur som vi har idag har vi aldrig haft innan, och det blir bara bättre.”
“I framtiden vill vi fortsätta utvecklas, men ändå behålla enkelheten i vårt kunderbjudande. Utmaningarna framåt är att vissa målgrupper, främst den äldre, kan vara lite svår att nå digitalt. De är inte så vana vid appar och teknik, men även det blir bättre och bättre. Med det digitala kommer ju också otroliga möjligheter, som att vi kan mäta allt. Numera får vi statistik live kring hur våra produkter används. Det gör att vi kan ge våra partners uppdateringar när de vill.” avslutar Martin.
