HR Business Partner

En HR Business Partner (HRBP) är den strategiska bryggan mellan HR och verksamheten – med ansvar för att översätta affärsbehov till målmedvetna HR-insatser som skapar verklig effekt. Den här guiden hjälper dig förstå rollen, lönenivåer och när det är rätt tid att rekrytera eller anlita en HRBP. 

Vad gör en HR Business Partner? 

HRBP är mer än en HR-funktion – det är en nära rådgivare till ledare som driver målen framåt. Rollen innebär att identifiera talangbehov, facilitera förändringar, utveckla ledarskap och förbättra prestation genom people-focus. HRBP arbetar med helheten: marknad, strategi, kultur och individer. 

 

Vanliga arbetsuppgifter 

  • Samarbeta med linjechefer för att identifiera och prioritera HR-insatser 
  • Driva talang- och kompetensutveckling 
  • Stödja i performance management, medarbetarsamtal och feedbackkultur 
  • Genomföra organisations- och kulturutvecklingsinitiativ 
  • Analys av HR-data för att föreslå förändringar och förbättringar 
  • Coachning av chefer i HR-relaterade frågor

HR Business Partner lön – Vad tjänar man? 

Lönenivåerna beror på ansvarsområde, erfarenhet och verksamhetens storlek: 

  • Mid-level HRBP: 40 000 – 55 000 kr/mån 
  • Senior HRBP: 55 000 – 75 000 kr/mån 
  • HRBP med stort geografiskt ansvar eller ledningsposition: 75 000+ kr/mån 

Bonus och förmåner tillkommer ofta i seniora roller. 

 

Utbildning till HR Business Partner 

Vanliga vägar in i rollen: 

  • Personalvetarprogram, beteendevetenskap eller ekonomiutbildning 
  • Kompletterande ledarskaps- eller coachingutbildningar 
  • Yxh-utbildningar inom HR, talent management eller organisationsutveckling 
  • Erfarenhet från HR-generalist- eller specialistroller, gärna med chefsstöd 

 

Framtid för HR Business Partner-rollen 

HRBP:s roll expanderar och blir allt viktigare genom: 

  • Ökat fokus på people analytics och datadrivet HR-arbete 
  • Meritvärde i att koppla HR-insatser till affärsnytta 
  • Större förväntningar på coachande ledarskap och förändringsförmåga 
  • Omsorg om kulturbyggande, mångfald och psykologisk trygghet 

 

Personliga egenskaper som gör skillnad 

  • Affärsinriktad och rådgivande 
  • Analytisk och datadriven 
  • Stark kommunikatör och relationbyggare 
  • Förändringsledare med driv och uthållighet 
  • Empatisk, lyhörd och tillitskapande 

 

Relaterade yrkesroller 

  • HR Manager / HR-chef 
  • HR-konsult eller interim HRBP 
  • Talent & Culture Partner 
  • Organisationsutvecklare 
  • HR Specialist / HR Generalist 

 

Our philpsophy

Lets match your need with an every day hero

Att rekrytera en HR Business Partner är att stärka kopplingen mellan affär och HR. Vi på Wise HR hjälper dig att hitta partners som inte bara stödjer – utan driver förändring, utvecklar ledare och bygger starka team med strategisk höjd.

Söker du en HR Business Partner som gör skillnad – eller är du själv redo att ta nästa steg i karriären?

Hör av dig till oss

Vi återkommer så snabbt vi kan för att boka en tid som passar dig.

Standard

Är du intresserad av att anlita en HR-Generalist?

En skicklig HR-generalist är avgörande för att skapa struktur, kvalitet och effektivitet i HR-arbetet. På Wise HR hjälper vi dig att anlita generalister som gör mer än att hantera personalfrågor – de stärker verksamheten med bredd, ansvar och ett lösningsorienterat arbetssätt.

Vi matchar inte bara på erfarenhet inom HR, utan också på samarbetsförmåga, servicekänsla och värdegrund. Oavsett om du behöver ett tryggt operativt stöd eller någon som kan driva förbättringsarbete i HR-processerna, ser vi till att du får rätt person – från första intervju till långsiktigt samarbete.

Läs mer