Building the backbone of the workplace
Vad gör en Office Coordinator / Kontorsassistent?
En Office Coordinator, ofta kallad kontorsassistent, är den person som säkerställer att kontorets dagliga verksamhet flyter utan hinder. Du bidrar med struktur, service och praktiskt stöd – och blir en hörnsten i organisationens effektivitet och arbetsmiljö.
Vanliga arbetsuppgifter för en Office Coordinator / Kontorsassistent
I rollen kan du förväntas arbeta med:
- Posthantering, leveranser och ärendeexpedition
- Inköp av kontorsmaterial och leverantörskontakter
- Resebokningar, logistik och mötesplanering
- Reception – mötesmottagning och kontakt med besökare
- Telefon- och växelhantering
- Kontorsservice: att kontorsytor är representativa och att rutiner följs
- Stöd i administrativa uppgifter: dokumentation, utskrifter, protokoll
- Medverkan i konferenser eller event – planering och genomförande
Du är ofta den som rycker in där det behövs och ser till att kontoret fungerar som en väloljad maskin.
Utbildning & erfarenhet
För att trivas och utvecklas som Office Coordinator kan följande vara meriterande eller efterfrågat:
- Gymnasiekompetens, gärna med inriktning mot administration, service eller ekonomi
- Erfarenhet från service-, reception- eller kontorsroll
- God vana med kontorsverktyg och digitala system (t.ex. Officepaket, e‑post, kalender)
- Erfarenhet av kundkontakt, leverantörshantering eller servicearbete
- Flexibilitet att hantera varierande uppgifter och skiftande prioriteringar
Personliga egenskaper som gör skillnad
För att bli framgångsrik i rollen utmärks många Office Coordinators av:
- Serviceorienterad inställning och hög social kompetens
- Strukturerad ordningssinne och förmåga att hantera detaljer
- Självständighet och initiativförmåga
- Lyhördhet, lösningsfokus och prestigelös inställning
- Förmåga att snabbt prioritera och omprioritera
- Kommunikationsstyrka, både i tal och skrift
Lön – vad tjänar en Office Coordinator / Kontorsassistent?
Lönebilden för rollen styrs av erfarenhet, ansvar och verksamhetens storlek:
- Ingångsnivå: strax över
- Med erfarenhet och fler ansvarsområden: ca 25 000 kr/månad
- I roller med mer ansvar och i större organisationer kan lönen nå mellan 30 000–35 000 kr
Framtidsutsikter för Office Coordinator‑rollen
Rollen är ofta en stabil plattform för framtida utveckling och kan öppna dörrar till andra administrativa eller koordinerande funktioner. Du kan röra dig mot:
- Office Manager / kontorschef
- Assistentfunktioner, t.ex. Executive Assistant
- Administratör, koordinator eller specialistroller
- Roll med ansvar för intern service, facility management eller kontorslogistik

