Strategisk Inköpare av indirekt material och service till Ahlsell

Tillsatt

Stockholm Rekrytering

Har du tidigare erfarenhet av arbete inom strategiskt inköp av indirekt material och service, gärna med inriktning mot Supply Chain och vill vara med på vår utvecklingsresa för att bygga en starkare funktion för Indirekt material och Service? Vi söker en strategisk inköpare som med engagemang, erfarenhet och nyfikenhet vill vara med och skapa resultat hos oss. Är det du? Läs mer om rollen och sök in nedan.

Det här är några av de förmåner arbetsgivaren erbjuder

  • Föräldralön
  • Friskvård
  • Karriärmöjligheter
  • Kollektivavtal
  • Personalrabatt

Vi söker dig som vill vara med att bygga upp och forma vår funktion inom strategiskt inköp av indirekt material och tjänster. Är du en person som drivs av att förhandla, utmana och skapa resultat samt gillar att nätverka och bygga relationer, kan den här tjänsten vara rätt för dig. Rollen har många kontaktytor och arbetar tvärfunktionellt i vår matrisorganisation. Ahlsell är ett storbolag med småbolagsmentalitet där medarbetare får möjlighet att utvecklas i takt med att koncernen växer. Det gör att många stannar under en lång tid – ett gott kvitto på att Ahlsell är en arbetsplats att trivas på!

Din roll som Strategisk Inköpare för indirekt material och service

Som Strategisk Inköpare inom området indirekt material och service på Ahlsell AB arbetar du på koncernnivå med placering på huvudkontoret i Liljeholmen, Stockholm. Du deltar i ledningen för Koncerninköp och rapporterar direkt till koncernens Inköpsdirektör.

  • Löpande förhandla avtal, priser och villkor på kategorier
  • Stödja uppdragsgivare i nya och befintliga områden med fokus på behovsanalys, upphandling och avtalstecknande
  • Ansvara för att mål avseende inköpsförbättringar och avtalslojalitet uppnås
  • Sätta upp och ansvara för årlig förhandlingsplan
  • Samla och samordna nationella och nordiska behov för att konsolidera volymer och skapa synergier
  • Säkerställa förekomsten av tillförlitlig spendanalys inom berörda kategorier
  • Optimera leverantörsbasen för respektive kategori i nära samarbete med linjens kategoriägare
  • Upprätta och driva samarbetsfora i samarbete med kategoriansvariga i linjeorganisation för att öka kännedom och efterlevnad av befintliga avtal
  • Driva process, metod och modellutveckling inom det egna ansvarsområdet samt löpande omvärdera och utvärdera rådande arbetssätt och organisation

Din bakgrund och person
För att lyckas och vara framgångsrik i rollen som strategisk inköpare har du tidigare dokumenterad erfarenhet av arbete inom strategiskt inköp och/eller Supply Chain samt en högskoleutbildning inom ekonomi eller motsvarande likvärdig utbildning. Du har en beprövad erfarenhet av förhandlingar samt en god kännedom om inköpsprocesser, Category Management och leverantörsutveckling. Har du erfarenhet från ett specifikt kategoriområde är detta meriterande. För att komplettera befintlig kompetens är vi särskilt intresserade av dig med erfarenhet av strategiskt inköp inom Supply Chain. Erfarenhet av att ha varit med och byggt upp en professionell organisation inom Strategisk inköp av indirekt material och service är meriterande liksom erfarenhet av att implementera verktyg och systemstöd för spendanalys och avtalskännedom.

För oss är det viktigt att du är en person som kan skapa förtroende och som har förmågan att ta kontakt, kommunicera och bygga varaktiga relationer i ditt arbete. Du är konsultativ och kan anpassa din kommunikation men du kan också avgöra när du behöver ifrågasätta eller utmana din motpart. Du är en aktiv och initiativtagande person med förmågan att kunna planera, strukturera och driva ditt arbete.
Du har en stark analytisk förmåga och ett intresse av att förstå vad som driver vår affär och hur den kan utvecklas. Du uppskattar att arbeta såväl strategiskt som operationellt och har en god erfarenhet av att driva lönsamhetsutvecklande arbete inklusive analys och uppföljning av detta. 

Då Ahlsell verkar i en internationell kontext känner du dig komfortabel med att kommunicera och föredra material på engelska. Du har lätt för att förstå och anamma system och du behärskar Officepaketet mycket väl, och Excel i synnerhet.

Om Ahlsell
Ahlsell är det ledande tekniska handelsbolaget i Norden inom installationsprodukter, verktyg och maskiner, med verksamhet även i Baltikum och Ryssland. Ahlsells unika kunderbjudande ger professionella användare tillgång till ett omfattande utbud av produkter och relaterade tjänster inom vatten & avlopp, värme & sanitet, ventilation, isolering, el, kyl, bygg, fastighet, industri, verktyg & maskiner samt förnödenheter och personlig skyddsutrustning. 

Ahlsell omsätter drygt 30 miljarder SEK och finns i Sverige, Norge, Finland, Danmark, Estland, Polen och Ryssland. Med drygt 5 800 medarbetare, 230 butiker och tre centrallager förverkligar vi varje dag vårt kundlöfte: Ahlsell gör det enklare att vara proffs. Läs gärna mer på www.ahlsell.se 

Nyfiken på att veta mer?
I den här rekryteringen samarbetar Ahlsell med EQonomy/Wise Professionals. För att säkerställa en objektiv och icke-diskriminerade rekrytering kommer du att få genomföra arbetspsykologiska tester om du går vidare i denna process. Har du frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta ansvarig rekryteringskonsult Sofie Forsman på sofie.forsman@wise.se.

Vi kommer arbeta med löpande urval så vänta inte med att skicka in din ansökan om rollen känns rätt för dig! Vi värnar om din integritet och behandlar allas personuppgifter enligt GDPR förordningen (läs mer här), därför kan vi inte ta emot din ansökan via mail hur gärna vi än vill.

Vår rekryteringsprocess

Detta är vår standardprocess. I det fall vi förväntar oss ett stort urval, eller mindre antal sökande kommer vi att anpassa processen och tidplanen kommer att disponeras något olika. Detta kommer du att märka och få information om löpande i kontakten med ansvarig rekryteringskonsult.

Ansökan

Välkommen med din ansökan! Du söker enkelt via mobilen och kan välja att bifoga CV eller använda din LinkedIn-profil. Vi arbetar kompetensbaserat genom hela vår rekryteringsprocess.

Urval

Vi gör en objektiv och samlad bedömning av din kompetens. Vi tittar på tidigare erfarenheter såväl som testresultat för att finna dig med bäst förutsättningar att lyckas i rollen. Alla får återkoppling och kontinuerliga statusuppdateringar.

Intervju

Våra kompetensbaserade intervjuer syftar till att lära känna dig och dina styrkor. Du har dialog med oss hela vägen, blir du en slutkandidat i processen så får du även träffa vår uppdragsgivare.

Anställning

Passar du och uppdragsgivaren varandra är det dags för nästa steg i din karriär.

Uppföljning

Vi följer upp med både kandidat och kund efter 1 månad samt efter 5 månader. Detta för att säkerställa att alla är nöjda och att allt löper på som det ska.

Fler tillsatta jobb

Tillsatt

Relationsskapande kommunikativ VD, Borätt Seniorgården

Vi söker nu vår nye VD till Borätt, Seniorgården. Vi är en del av JM-koncernen, en av Nordens ledande projektutvecklare av bostäder och bostadsområden.
Ditt övergripande uppdrag är att fortsätta den expansiva väg som vi är på med att förvärva mark i attraktiva lägen. Du leder verksamheten genom att själv och tillsammans med projektcheferna aktivt arbeta operativt såväl externt som internt.

Stockholm Tipsa en vän

Läs mer