Skip to content
Denna position har redan blivit tillsatt

Analytiker till Discovery Networks Sweden

Är du en erfaren analytiker med stor affärsförståelse?Är du nyfiken och engagerad och vill jobba på Sveriges näst största mediehus, då kan den här rollen vara helt rätt för dig!

Varje dag inspirerar vi tittare med vårt innehåll och får dem att beröras, glädjas, skratta, inspireras eller lära sig något nytt. Hos oss på Discovery Networks Sweden får du möjligheten att växa i en spännande och utmanande miljö där starkt lokalt innehåll mixas med internationell känsla.

Hos oss blir du en del av planeringsavdelningen och rapporterar till Insight Manager. Tjänsten är en tillsvidaretjänst placerad på huvudkontoret i centrala Stockholm.

Om rollen 

Rollens övergripande uppdrag kan sorteras in under Prediktiv analys. Det handlar om att förutse tittarmönstret i våra format, baserat på historiska händelser och dess data.

Det görs genom att analysera data som tittarsiffror, och tittarbeteenden. Därefter ansvarar du för att skicka datan vidare till våra ”stakeholders”. Materialet används sedan till att prognostisera och förutsäga framtida tittarmönster för att optimera våra intäkter genom att kunna prissätta baserat på värde.

I tjänsten är en naturlig del att ständigt utveckla de metoder och verktyg vi använder oss av. Att upprätta månatliga prognoser för tittartidsandelar och kommunicera dessa till Revenue Manager är också ditt ansvar.

Du kommer att arbeta nära din chef, för att komplettera varandra och på så sätt optimera era kompetenser. Att förstå var i sammanhanget jag är och vilka effekter och möjligheter mitt arbete gör, är en insikt du känner dig hemma i.

Vem söker vi

Vi söker dig som är analytisk, noggrann och har relevant erfarenhet av rollen som analytiker på en TV-kanal, produktionsbolag, eller mediebyrå. Du är van att kommunicera och tycker om att ha många olika kontaktytor både internt och externt.

Du har en relevant eftergymnasial utbildning där analys varit en stor del av innehållet.

Du har mycket god vana att utrycka dig på svenska och engelska i tal och skrift.

Du hanterar Excel på avancerad nivå, har goda kunskaper i Adobe Campaign Manager, Advantage, Break Estimater eller liknande program.

Om Discovery Networks Sweden
Discovery Networks Sweden är landets näst största kommersiella mediahus och omfattar bland annat tv-kanalerna Kanal 5, Kanal 9, Discovery Channel, Eurosport samt Dplay en av Sveriges snabbast växande onlineplattformar med 1,7 miljoner startade strömmar per vecka. Discovery Networks Sweden ägs av Discovery Inc (Nasdaq: DISCA, DISCB, DISCK) som är världsledande inom verklighetsbaserad tv-underhållning och som når över 3 miljarder tittare i drygt 220 länder

På Discovery Networks Sweden arbetar drygt 100 personer. Arbetsmiljön präglas av frihet under ansvar och de strävar efter att värderingarna Medvetenhet, Passion och handlingskraft ska spegla hur de agerar och bemöter både varandra, kunder och tittare. Läs gärna mer på hemsidan www.discoverynetworks.se.

Ansökan

I denna rekrytering samarbetar Discovery med Wise Professionals. Har du frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta ansvarig rekryteringskonsult Jan Rosing på jan.rosing@wise.se eller 076 620 29 52.

Urval sker löpande så skicka omgående in din ansökan! Sista ansökningsdag är den 21 september.