Skip to content

Välkommen till Sweco och Wise partnersida

Tillsammans formar vi er organisation så att ni kan forma vår omgivning

Vi växer tillsammans

Sweco är en av Wise Groups absolut viktigaste partnerkunder och därför vill vi erbjuda er vår koncerns samlade kompetens för att hjälpa er att lyfta er organisation, era team och era medarbetare.

För oss har rekrytering och kompetensförsörjning alltid handlat om en sak- att se människor. Vi tror på att skapa avgörande möten där upplevelse och utveckling går hand i hand med resultat och tillväxt. För när du sätter människan i centrum får du hållbara arbetsgivare och välmående, produktiva medarbetare. Därför arbetar vi alltid kompetensbaserat, fördomsfritt och med fokus på kund- och kandidatupplevelsen.

Tillsammans med er vill vi lyfta era medarbetares potential, bli verkliga partners med era HR-avdelningar och rekryterande chefer, så att ni ska bli er branschs mest eftertraktade arbetsgivare.

Våra bolag & specialistområden

När du tar hjälp av oss på Wise Group får du tillgång till all den kompetens du behöver så att det går snabbt och enkelt. Hur kan vi hjälpa dig idag? Här nedan hittar du både kontaktperson och bolag inom vår koncern som kan stötta dig i det kompetensbehovet du har!

X

Kontakta oss med frågor om HR, Lön, Chefer, Marknad & kommunikation, Ekonomi & finans och Administration!

Eva Tinglöf – Key Account Manager
073 521 65 85 
eva.tinglof@wise.se

Har du konsult eller rekryteringsbehov av IT-specialister inom Support; drift, teknisk projektledning, tech-roller eller tekniska teamchefsroller?

Då kan du att få hjälp av Wise IT:s rekryteringsspecialister och konsultchefer.

Har du frågor om IT relaterade roller och funktioner? Kontakta oss!

Thomas Norman – Bid Manager / Key Account Manager
073 521 65 72
thomas.norman@wiseit.se

Har du frågor om organisationsutveckling och ledarskap? Kontakta oss!

Lotta Wretblad – Strategic Relations & New Business
076 525 90 20
lotta.wretblad@wiseconsulting.se

Rekrytering och konsultuthyrning inom försäljning.

Försäljning är en av de svåraste nischerna inom rekrytering – och samtidigt helt avgörande för att bygga lyckade företag. SalesOnlys framgångar grundar sig i djup affärsförståelse och Nordens största kandidatnätverk inom försäljning. Exempel på roller: Försäljningschef | Innesäljare | Key Account Manager | Account Manager | Butikschef | Teknisk Säljare

Är du i behov av personal inom försäljning?

Shahnoza Ibragimova – Säljchef på SalesOnly
+46760001810
shahnoza.ibragimova@salesonly.se

Har du frågor om Swecos samarbete med Wise som du vill stämma av internt?

Kontaktpersoner Sweco:

Sara Stjernberg
Head of Talent Acquisition
073 140 31 73
sara.stjernberg@sweco.se

Avtalsansvarig – Wise Group
Eva Tinglöf
Key Account Manager
073 521 65 85 
eva.tinglof@wise.se

5 steg till en lyckad rekrytering

Uppstart

Inledningsvis i rekryteringsprocessen ser vi över ditt behov och gör en grundlig analys för att få fram en riktigt skarp kravprofil. Bland annat utför vi vad vi kallar speeddejting med personer som kommer att arbeta nära den aktuella rollen. När kravprofilen är satt är det dags att skriva annons och välja annonskanaler. Som experter inom attraktion och kandidatbeteenden hjälper vi dig att hitta rätt mediekanal och kommunikationslösning med din målgrupp i åtanke.

Tester & urval

Vi börjar med att gallra bland alla ansökningar för att hitta de som bäst stämmer överens med kravprofilen. Utvalda kandidater får sedan göra olika tester för att vi tidigt ska få en uppfattning om hur väl de stämmer in på kravprofilen.

Matchning

När vi nu har vi fått en tydligare bild av våra kandidater, kontaktar vi dem för en kort intervju per telefon. Känns allt fortsatt bra så blir nästa steg en längre kompetensbaserad intervju hos oss på Wise.

Presentation

Vi presenterar utvalda kandidater för er med en kort sammanfattning från vår intervju och återkopplar på de tester kandidaten utfört. Därefter får ni intervjua de utvalda kandidaterna på plats hos oss på Wise.

Referenstagning &
uppföljning

När slutkandidaten är vald tar vi alltid två referenser, varav minst en tidigare chef. När rekryteringen är slutförd och kandidaten väl är på plats kontaktar vi dig efter 1 månad och efter 5 månader för att säkerställa nöjdhet hos båda parter under vår garantiperiod på 6 månader.

Bli inspirerad!

Ta del av mer inspiration
Blogg

’Tack men nej tack’ återkoppling – Så går du från hundratals frustrerade kandidater till hundratals ambassadörer

Vi har alla varit där – du lägger tid på att söka ett jobb och får sedan ett kortfattat och opersonligt ’tack men nej tack’. Känslan av att inte ens ha blivit sedd är frustrerande. Därför vill vi, även med hundratals ansökningar, göra vårt bästa för att ge varje kandidat en återkoppling som känns rättvis och ärlig.
Blogg

Kan team-tester bidra till en mer rättvis rekryteringsprocess?

En av de största utmaningarna i rekrytering är att sträva efter att processen blir så rättvis och objektiv som möjligt. Ett verktyg som blivit allt vanligare är personlighetstester, inte bara för individer – utan även på teamnivå. Är det rätt väg att gå? Låt oss gräva lite djupare.
Blogg

Personlighetstester fyller ett viktigt syfte, men vi får inte stirra oss blinda på siffror

Anders Hansens uttalade sig nyligen om personlighetstester i TV4-soffan och det satte verkligen i gång en livlig diskussion här på LinkedIn. Enligt Hansen är majoriteten av personlighetstesterna på marknaden ”värdelösa i rekryteringssammanhang” eftersom de är för trubbiga för att exakt förutse en individs framtida arbetsinsats. Han nämner dock att tester baserade på femfaktormodellen kan vara ett användbart verktyg för att förstå människan bättre, förutsatt att svaren är ärliga.
Blogg

Är du rättvist bedömd?

Föreställ dig att du går på en jobbintervju där du verkligen känner att du får visa vem du är, att dina unika styrkor lyfts fram och att hela processen är utformad för att ge alla kandidater en rättvis chans att lyckas. Det låter som en självklarhet, eller hur? Men i verkligheten ser det ofta annorlunda ut.
Success Story

Rekrytering av Regionchef och HRBP till First Camp

First Camp, Sveriges största campingkedja, är på en tillväxtresa och ville tillsätta två avgörande roller – Regionchef i södra Sverige och HR Business Partner. Samarbetet med oss på Wise ledde till kandidaterna Jesper och Viktoria, två träffsäkra rekryteringar som inte bara matchade kravprofilerna utan också delade företagets värderingar. Här berättar de om resan in i First Camp.
Blogg

Trendspaning – Allt fler företag efterfrågar erfarenhet av global lönehantering

Lönehantering är en central del av ett företags verksamhet, men det är inte alltid en enkel uppgift. När ett företag har anställda i olika länder måste det ta hänsyn till en rad faktorer som påverkar lönehanteringen, såsom skatter, lagar och valutor. Detta ställer höga krav på företagets löneavdelning, som måste ha kunskap och erfarenhet av att hantera löner i olika sammanhang
Blogg

Personlighetstester i rekrytering

Personlighetstester som används i rekrytering har verkligen satt igång en viktig diskussion. Det är ett ämne som engagerar många, och det är lätt att förstå varför. Men istället för att skapa dualitet och ta ställning för eller emot, vill vi öppna upp för en lugn och nyanserad diskussion.
Blogg

5 sätt att främja psykisk hälsa på jobbet

Vi är alla medvetna om vikten av fysisk hälsa, men låt oss inte glömma bort den osynliga kraften – vår mentala hälsa. Här är några konkreta åtgärder för att främja psykisk hälsa på jobbet.
Blogg

Hur påverkas vi av 24-månadersregeln?

Här är de viktigaste frågeställningarna som diskuterades i Wise Group webinar om 24-månadersregeln i uthyrningslagen.
Event

Uthyrningslagen 24-månadersregel

Event

Wiseful Learning #38

Event

Lönefika för lönechefer 21 maj

Event

Administration Day 2024

Event

Lönefika för lönechefer 18 april

Event

Wiseful Learning #37 – Rekryteringsbolagen – Näringslivets grindvakter

Blogg

4-dagars arbetsvecka: Utopi eller framtidsvision?

Vi har gått från att ställa om snabbt, fokusera kortsiktigt och hålla ut – till att vara i ett nytt normalläge där modellerna för hybridarbete är här för att stanna. När vi nu står här, i början av nästa fas i arbetslivet, vilka är de största utmaningarna? Vi ställde frågan på LinkedIn och fick 194 svar.
Blogg

6 nyckelfaktorer för att bygga tryggt ledarskap

I en tid av osäkerhet i omvärlden, påverkad marknad och stora förändringar i arbetsmiljön, är behovet av tryggt ledarskap avgörande. En undersökning visar att nästan 70 procent av medarbetare anser att deras chef har större påverkan på deras psykiska hälsa än deras terapeut och lika mycket som deras partner. Dessa siffror understryker vikten av ledarskapet som avgörande faktor för både företagets utveckling och individens välbefinnande. I den här bloggen delar vi 6 nyckelfaktorer för att bygga tryggt ledarskap.
Event

Jobbar du med ekonomi? Kom och fika med oss!

Almondy-kundcase
Success Story

Hur vi hjälpte Almondy rekrytera en erfaren kvalitet- och hållbarhetschef på bara 6 veckor!

Almondy, det svenska bageriet, vände sig till Wise för att snabbt och effektivt rekrytera en erfaren kvalitet- och hållbarhetschef. Trots stram tidsram levererade Wise en perfekt matchande kandidat, Maria, vilket inte bara överträffade den förväntade tidsplanen utan också resulterade i snabb integration och positiv feedback. En framgångssaga på bara sex veckor!
Blogg

IT-attackers påverkan på löneavdelningens arbete

I dagens digitala arbetsklimat är löneavdelningar över hela världen beroende av IT-system för att effektivt hantera löner och personalinformation. Tyvärr ökar hotet för cyberattacker, vilket kan leda till allvarliga konsekvenser för företag och deras löneavdelningar. I det här blogginlägget kommer vi att diskutera hur en IT-attack kan påverka löneavdelningens arbete och vilka åtgärder som kan behöva vidtas för att skydda mot sådana hot.
Ta del av mer inspiration

Vet du fortfarande inte vem du ska kontakta?

Kontakta oss så hjälper vi dig